Wat is SEO?

 

Beste ondernemer of blogger, we weten het wel: van zoekmachineoptimalisatie (SEO) worden de meeste mensen niet enthousiast.

Daarom ben je wellicht een beetje terughoudend om dit artikel te lezen.

Je vraagt je misschien af wat jij in hemelsnaam met SEO aanmoet?

Ons antwoord is het volgende: SEO, oftwel het optimaliseren van jouw website om beter gevonden te worden door zoekmachines, gaat alleen maar belangrijker worden de komende jaren omdat steeds meer en meer aankoopbeslissingen online gebeuren.

Ook omdat steeds meer en meer mensen online antwoorden op hun vragen zoeken. Met andere woorden: oplossingen voor hun problemen.

Ze vragen het tegenwoordig aan Siri (Apple) of Alexa (Amazon). Of aan Google natuurlijk, de grootste zoekmachine die zich in alle aspecten van ons leven heeft weten binnen te dringen.

 

Waarom moet ik met SEO bezig zijn?

 

Wij merken dat ondernemers vaak te hard van stapel lopen met sociale media terwijl ze eigenlijk zouden moeten focussen op het optimaliseren van hun website.

Waarom? Als mensen zoekmachines gebruiken, dan zijn ze actief op zoek naar een oplossing.

Ze zijn klaar om zich ergens aan te binden.

Dat is niet het geval als ze jouw post of advertentie op Facebook zien, omdat ze op sociale media zitten om in contact te treden met vrienden en familie, of om eens goed te kunnen lachen.

Niemand gaat naar Instagram of Facebook en denkt: “Ik vraag me af hoe ik genoeg geld voor mijn pensioen spaar?”, of “Ik vraag me af waar ik in Genk breigaren kan kopen?”.

De meeste websites krijgen twee derde van hun verkeer via zoekopdrachten en maar een klein percentage via sociale media.

Sociale media zijn daarom niet onbelangrijk, maar zeker niet belangrijker als je website.

Door zoekmachineoptimalisatie verhoog je de kans dat mensen die al op zoek zijn naar jouw diensten of producten (dat weten we door de zoekwoorden die ze intypen) ook effectief bij jou uitkomen. 

SEO uitgelegd door Matt Cutts van Google. Zeker de moeite waard om te bekijken! 

Hoe zoekmachines werken

 

Als mensen Google vragen stellen komt Google met antwoorden: de best mogelijke antwoorden die zij kunnen geven.

Dat is wat Google doet.

Om uit te vinden wat deze beste antwoorden zijn gebruikt Google algoritmes, die niemand echt kan doorgronden (oh, het mysterie!) en waarvan SEO types ’s nachts wakker liggen.

Zoekmachines bezoeken, lezen en indexeren iedere pagina, beeld, video of document dat zij op internet kunnen vinden. Ze analyseren deze pagina’s gebaseerd op honderden variabelen.

Dan proberen ze deze resultaten weer te geven in volgorde van relevantie gebaseerd op de zoektermen die iemand heeft ingegeven.

Deze resultaten worden verder nog aangepast door de persoonlijke zoekgeschiedenis van de zoeker: als je bij Google bent ingelogd gebruikt het al de opgeslagen informatie van je online gedrag; als je geen Google account hebt dan gebruikt het je cookies om je zoektocht te personaliseren. Ook je locatie en je activiteiten op sociale netwerken bepalen de zoekresultaten.

 

Leer de basis van SEO

 

We kunnen een heel boek schrijven over de ranking factoren van Google en wat je best kan doen om hoog te ranken. Dat gaan we hier echter niet doen.

Ons doel is om je als ondernemer de basis over SEO mee te geven, zodat jij hier zelf mee aan de slag kan of op zijn minst intelligente vragen kan stellen als je een SEO bureau inhuurt (zoals wij!).

Wat je alvast niet moet doen is iemand inhuren om links te kopen, zogenaamde black hat SEO. Google is heel streng geworden en zal je website afstraffen als je niet alles op een koosjere manier doet.

SEO schrikt veel mensen af omdat het de hele tijd verandert: Google past haar algoritmes continu aan omwille van nieuwe black hat praktijken die ze wil afstraffen of ontwikkelingen waar ze op inspeelt, zoals het feit dat steeds meer mensen via hun mobiel online gaan.

Je kan hier slapeloze nachten aan overhouden (als SEO expert wel te verstaan).

Maar uiteindelijk zijn er maar een paar essentiële zaken die iedereen kan doen om te zorgen dat Google jouw site wat extra liefde geeft.

En gelukkig (voor ons dan toch) heeft dit (bijna) alles met het geschreven woord te maken.

 

Geef Google wat Google wil

 

Uiteindelijk is het doel van Google om haar bezoekers de meest relevante informatie mee te geven.

De beste manier om de Google-Goden gunstig te stemmen is dan ook door hen te geven wat ze willen: goede, kwalitatieve inhoud over de zoektermen waar mensen naar zoeken (keywords), geleverd door een website die betrouwbaar is, autoriteit heeft en technisch in orde is.

 

BETROUWBAARHEID

Die betrouwbaarheid krijg je door interne en externe links (of backlinks) op te bouwen, want dat is de manier waarop Google kan ‘meten’ of jouw website goed is. Dit staat ook bekend als off page SEO.

AUTORITEIT

Daarnaast is on page SEO of de relevantie van de inhoud van je website een ander cruciaal element van SEO. De inhoud moet simpelweg van hoge kwaliteit zijn. Via je blog kan je relevante informatie verspreiden die jouw doelgroep aanspreekt.

TECHNISCH IN ORDE

Een derde element dat de rankings bepaalt maar waar wij niet diep op ingaan is wat men technische SEO noemt: hoe je website is gebouwd en hoe het functioneert (mobielvriendelijk, snelheid van laden, etc.).

 

Kwaliteit en autoriteit dus.

Of in andere woorden: inhoud en links.

Daar draait het binnen SEO allemaal om.

 

En daar gaan we ons in de volgende blogposts op focussen.

3 slimme tips om backlinks te krijgen

SEO copywriting: hoe content te schrijven voor lezers en te optimaliseren voor Google

 

 

Marijke Hermans (1982) beheerst de kunst van het vertellen in een digitaal tijdperk. Als kind hield ze al van schrijven en het heerlijke gevoel als de tekst zo uit je pen – of euh… toetsenbord – vloeit. Ze leert ondernemers graag bij over copywriting, SEO en sociale media. Ze is verzot op Engelse kostuumdrama’s, earl grey thee en antiekmarkten (vooral die van Tongeren dan).

Pin It on Pinterest

Share This