Wat je als ondernemer moet weten over Youtube en waarom het ook voor jou interessant kan zijn

 

Wist je dat Youtube de tweede grootste zoekmachine is na Google?

Wist je dat Youtube meer dan 1 miljard gebruikers heeft met elke dag een miljard (!) uur aan weergaven?

Wist je dat Youtube populair is bij de leeftijdsgroep 18-34? (bron: https://www.youtube.com/yt/about/press/)

Nee? Dan is het wellicht goed om even stil te staan bij het potentieel van Youtube voor je onderneming.  

 

 

Bovenstaande video is een van de populairste YouTube video’s van 2017, en ook mijn persoonlijke favoriet. Binnen 24 uur behaalde deze video van een BBC live interview met een professor in Zuid-Korea vijf miljoen views op YouTube – 58 miljoen views op Facebook en 170.000 shares. Ging het over het uitbreken van de Derde Wereldoorlog? Nee, de kleine kinderen van de professor zijn weggelopen van hun moeder en lopen nonchalant de slaapkamer/home office van de professor binnen. We krijgen dan te zien hoe de Zuid-Korea expert de verstoring probeert te negeren en de moeder de kinderen de kamer uitsleept.

Waarom ging deze video viraal? Er zijn zoveel elementen die er een grappig, emotioneel, pijnlijk en herkenbaar filmpje van maken. Iedereen die wel eens van thuis uit heeft gewerkt terwijl er kinderen in huis zijn weet hoe moeilijk dit kan zijn. Door het binnenvallen van de kinderen wordt onze aandacht op de setting van de video gelegd: is het echt zo dat een professor die door de BBC wordt geïnterviewd geen eigen kantoor heeft, maar zijn slaapkamer moet gebruiken voor een belangrijk interview? Hij heeft een paar boeken op een strategische plek op het bed gelegd om de kamer er meer als een écht home office te doen uitzien. Iets wat des te pijnlijker is als een van de boeken naar beneden valt als de kinderen binnenwalsen. Dan zijn er nog de kinderen: de manier waarop de kleuter binnen wandelt is gewoon fantastisch, ze is zo zelfzeker en heeft het helemaal naar haar zin. Dan komt nog een baby’tje in een loopconstructie binnen gereden. Het heeft alle elementen van slapstick. Tenslotte was de video ook controversieel omdat het ons confronteerde met onze eigen vooroordelen: velen gingen ervan uit dat de Aziatische vrouw die de kinderen uit de kamer sleurt de oppas zou zijn. Achteraf bleek echter dat ze zijn vrouw was. Dit deed ook heel wat stof opwaaien.

 

Cijfers Youtube België

Youtube voor ondernemers: waarom?

Youtube is in 88 landen en 76 talen beschikbaar. Ook in België stijgt het gebruik van YouTube gestaag (zie grafiek). YouTube is voor ondernemers ontzettend interessant omdat het de tweede grootste zoekmachine is, na Google. Het is je zeker al opgevallen dat er bovenaan de zoekresultaten van Google ook foto’s en filmpjes verschijnen. Als je concurrentie bijvoorbeeld goed scoort in de organische zoekresultaten wat tekst betreft maar niet in de video’s voorkomt, heb je daar een uniek kans om goed te ranken met een video.

YouTube is de bestemming voor mensen die snel een probleem willen oplossen zoals ‘Hoe repareer ik een fietsband’ of ‘Hoe werkt het internet’. Met YouTube kan je dus snel je ideale klant bereiken als je hem een oplossing aanbiedt als hij in nood is of als hij informatie zoekt en geen zin heeft om te lezen.

Video is ook nog eens de meest natuurlijke manier om met mensen te praten. Ze kunnen je passie zien, je stem horen, en andere niet-verbale tekenen zien. Je kan hen laten inschrijven op je YouTube kanaal of je kan hen leiden naar je website of een opt-in. Er zijn vele mogelijkheden.

YouTube video’s maken

Als je YouTube gaat gebruiken als een manier om leads te genereren (bezoekers converteren naar klanten), dan moet je erover nadenken zoals je over je blogs nadenkt. Iedere video moet een meerwaarde bieden aan je ideale klanten als zij met een probleem zitten. Het moet ook geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines. Dat betekent dat je keyword onderzoek moet doen en metadata moet toevoegen. Laat je inspireren door YouTube zelf en geef een van je belangrijke zoektermen in en bekijk wat voor video’s er opdoeken. Afkijken bij collega’s is altijd een goed idee. Je kan ook je blogposten omzetten in video’s en die samen met je blogpost publiceren, of later eraan toevoegen.

Het technische proces van video’s maken en uploaden is niet zo moeilijk. De kwaliteit van de videocamera’s op onze computers en smartphones is tegenwoordig van hoog niveau. Als je enkel je scherm wil laten zien terwijl jij praat – een zogenaamde ‘how-to-tutorial’ – dan zijn daar tal van programma’s voor beschikbaar (bijvoorbeeld Screenflow voor Mac en Camtasia voor Mac en PC). Je kan natuurlijk ook een professionele videoproductie bedrijf inhuren als je video van het hoogste professionele niveau moet zijn. Dat zal de rankings zeker ten goede komen.

SEO voor YouTube

Zoekmachineoptimalisatie is ontzettend belangrijk bij YouTube. Zet niet zomaar je filmpje online zonder er verder naar om te kijken. Hoe gaan je potentiële klanten het dan vinden? Als je video eenmaal is geupload kan je extra informatie toevoegen:

  • Titel: de titel is het meest belangrijke element, net zoals bij blog posts. Verwerk hier je belangrijkste keyword(s) in, het liefst aan het begin van de titel.
  • Beschrijving: je kan een beschrijving van 2000 (!) woorden toevoegen, gebruik deze kans ook. Je kan allereerst een link naar je website toevoegen (de volledige link). Verder gebruik je deze ruimte zoals je een introductie van een blog zou schrijven: kort en krachtig vertellen waar de video over gaat, met je keywords erin verwerkt.
  • Tags: gebruik al je relevante keywords hier.

Vergeet niet in je beschrijving en in de video zelf een call to action toe te voegen, zodat mensen naar je website zullen doorklikken. Als je bijvoorbeeld als architectenbureau hebt uitgelegd waar je op moet letten bij het inhuren van een goede architect, kan je vermelden dat je op jouw website een gratis checklist kunnen downloaden – een zogenaamde lead magnet of opt-in – waarin alle informatie nog eens overzichtelijk is herhaald.

TIP: download een gratis gids van een van de grootste SEO experts

Eenmaal je video is gemaakt kan je hem promoten: voeg je video toe aan een relevante blogpost zodat er ook vanaf je website naar gekeken kan worden, deel hem op sociale media. Zorg ervoor dat mensen hem ook gemakkelijk kunnen delen door sociale media share buttons weer te geven (zie hieronder). Je kan ook je lijst e-mailen. Vraag mensen om te reageren, commentaar achter te laten en te delen.

YouTube voor ondernemers: een voorbeeld

Ook bedrijfsevenementen kunnen via YouTube een breed publiek bereiken. Als je verhaal goed in elkaar steekt, catchy en speciaal is, maak je kans op een ‘extended life’. Dan gaat je filmpje rond op het net en krijg je een publicitaire bonus. Een klant van ons, de specialist in controle-, test- en meetapparatuur ESI-CIT, had tijdens de opening van het nieuwe bedrijfsgebouw een robot geprogrammeerd om een glas Duvel perfect in te schenken. Het was een inslaand succes. Iemand van het bedrijf postte het filmpje op Youtube en tot op heden is dat al meer dan tienduizend keer bekeken.

 

Gaat dit de business van ESI-CIT (tegenwoordig Averna) doen boosten? Waarschijnlijk niet, want zij zitten in een high-end markt waar ze andere kwaliteiten uitspelen. Maar het imago van interessant bedrijf wordt er wel mee verhoogd en ingenieurs die een toffe job zoeken en dit filmpje tegenkomen op het internet, zullen zeker hun schreden richting Hasselt wenden.

YouTube: tot slot

YouTube biedt ondernemers een manier om een groot publiek te bereiken en engageren. Het helpt met SEO en om meer mensen op je website te krijgen. Denk over je video’s na als visuele blogs. Optimaliseer hen voor zoekmachines zoals je met je blogs doet en voeg er een call to action aan toe. Met het aanbod van een onweerstaanbare lead magnet op je website, die direct verband houdt met je video, kan je je e-maillijst opbouwen.

TIP: deze podcast over video’s van the Agents of Change geeft heel wat ideeën over hoe je video in jouw bedrijf kan inzetten.

 

 

Nog eentje om het af te leren…

Onze Limburgse trots Kim Clijsters schittert in deze video die op plaats 4 staat in de top 10 van meest bekeken YouTube video’s van 2017 in België. De stijve Britse commentaar maakt het allemaal nog iets hilarischer. Geniet ervan!

Marijke Hermans (1982) beheerst de kunst van het vertellen in een digitaal tijdperk. Als kind hield ze al van schrijven en het heerlijke gevoel als de tekst zo uit je pen – of euh… toetsenbord – vloeit. Ze leert ondernemers graag bij over copywriting, SEO en sociale media. Ze is verzot op Engelse kostuumdrama’s, earl grey thee en antiekmarkten (vooral die van Tongeren dan).

Pin It on Pinterest

Share This