Wil je graag met sociale media beginnen met je bedrijf, maar weet je niet goed hoe?

Of ben je al een beetje actief op Facebook of Instagram, maar zit je vast omdat je niet weet wat je altijd moet posten?

Dan is deze blogpost voor jou. Want wij beginnen bij het begin: jezelf eerst de belangrijkste vragen stellen, zoals, wat wil je met je sociale media activiteiten bereiken, en via welk platform bereik je jouw ideale klanten?

Social media: een haat-liefde relatie

Mark Zuckerberg van Facebook heeft onlangs weer voor beroering gezorgd in online marketing land omdat Facebook drastische maatregelen aankondigde die ervoor zorgen dat berichten van bedrijfspagina’s minder en minder in iemand newsfeed (het nieuwsoverzicht van Facebook) terecht zullen komen.

“En dan?”, denk je misschien als zaakvoerder van een KMO, “met die Facebook had ik toch al niets?”. Toegegeven, ik heb ook al meerdere malen het einde van mijn Facebook account gepland, om dan toch last minute weer van gedachten te veranderen. Zeker nu ik zelf een zaak heb beraam ik dergelijke drastische maatregelen niet meer. Ik kan eerlijk gezegd ook niet meer zonder Facebook. Niet alleen ben ik actief in een aantal Facebook groepen waar ik van gedachten kan wisselen met gelijkgezinden, zoals moeders van jonge kinderen, online marketeers, Pinterest experts of kostuumdrama fans. Ik heb ook een Vertelpunt bedrijfspagina waar ik onze blogposts op zet en regelmatig wat tips deel. Tot nu toe hebben we nog niet veel volgers, maar onze boodschap wordt op deze manier wel verspreid. Ik geloof echt in de voordelen van social media, ook voor kleine ondernemers.

Ben jij een ondernemer die al lang werk wil maken van social media?

Of heb jij wel een Facebook pagina of een Instagram account, maar doe je er verder niet veel mee?

Lees dan verder, ik beloof je, het kost je een paar minuten van je tijd, maar je zal hopelijk wel anders aankijken tegen de social media activiteiten van jouw bedrijf. Misschien beslis je alsnog om je Facebook account op te blazen, maar hopelijk dan voor de juiste redenen en niet uit frustratie “dat je er toch geen klanten door wint”. Want… is dat wel zo?

 

Sociale media: je kan er niet meer omheen

Je kan er niet omheen, de sociale media hebben een impact op alle geledingen van ons leven en dus ook op onze business. Veel ondernemers zien het als overbodig, een speeltje voor jongeren en vooral tijd- en geldrovend. Maar dat stadium zijn de sociale media al lang voorbij.

We hebben slecht nieuws voor de sociale media sceptici: sociale media zijn geen hype en gaan ook niet meer weg.

Sociale media zijn eigenlijk niet nieuws, maar drijven op iets wat al eeuwenlang de kern van menselijk gedrag is: communicatie. Het verschil zit hem in de snelheid en de manier waarop we via sociale media communiceren.

Laten we een paar cijfers bekijken die aantonen dat sociale media geen hype zijn maar een fenomeen dat onze maatschappij nu al grondig veranderd heeft en dat zal blijven doen (bron: Eric Qualman, The social media revolution):

  • Internetgebruikers spenderen het meeste tijd op sociale media. In 2015 was dat wereldwijd gemiddeld 2,25 uur per dag.
  • Bijna 2 miljard mensen zitten op Facebook. Als Facebook een land was, zou het na China en Indië het derde grootste land van de wereld zijn.
  • Youtube heeft meer dan 1 miljard gebruikers. Iedere minuut worden 300 uren aan video’s geupload en dagelijks meerdere honderden miljoenen uren aan video’s weergegeven.
  • Wikipedia zou in de vorm van een gedrukt boek meer dan  2,25 miljoen bladzijden bevatten.
  • 53% van gebruikers op Twitter doen aanbevelingen over producten aan andere gebruikers.
  • 90% van sociale media gebruikers hebben vertrouwen in aanbevelingen van hun peer groepen, dus hun vrienden, familie en bekenden. Enkel 14% vertrouwt reclameboodschappen.
  • 50% van sociale media gebruikers uiten minstens 1 maal per maand kritiek en commentaar op merken en dienstverleners, 53% spreken lof uit en 70% ‘horen’ deze meningen van anderen (bron: Nielsen social media report).

Wat dit lijstje laat zien is dat sociale media ongekende mogelijkheden bieden aan ondernemingen en professionals om hun klanten beter te leren kennen, op hun problemen en noden in te gaan en met hen in dialoog te treden – dat alles ook nog in real time.

Waarom #socialmedia voor ondernemers? Social media bieden ondernemingen en professionals unieke kansen om hun klanten beter te leren kennen, op hun problemen en noden in te gaan en met hen in dialoog te treden - dat alles ook nog in… Klik om te Tweeten

 

Een beetje flashy, maar het bekijken waard: “The fastest growing demographic on Twitter is grandparents”, het is maar dat je het weet!

Hoe te beginnen met sociale media

Wij weten dat sociale media overweldigend en zelfs intimiderend kunnen zijn voor ondernemers. Je hebt een hoop vragen:

→ Op welke sociale media platformen moeten we aanwezig zijn?

→ Hoeveel tijd en geld gaat dit kosten? Moet ik de hele dag op Facebook zitten?

→ Wat als er negatieve commentaar van klanten komt?

→ Hoe kan ik alle veranderingen bijhouden? De sociale media wereld verandert continu, toch?

We kunnen je geruststellen: sociale media zijn enorm belangrijk voor ondernemers, maar je moet niet overal aanwezig zijn.

Het is geen goed idee om met je merk aanwezig te zijn op ieder social media platform zoals blogs, podcasts of Youtube, en ieder sociale media netwerk zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest of Instagram.

Het kan zelfs slecht zijn voor je bedrijf, omdat er een verwachting is dat je ook bereikbaar bent via ieder kanaal eenmaal je erop zit.

Begin kleinschalig, met 1 of 2 plaatsen. Daar waar je klanten al aanwezig zijn. Eenmaal je die platformen goed onder de knie hebt kan je nieuw terrein verkennen.

Het is belangrijk om te beseffen dat de aanwezigheid van jouw bedrijf op sociale media alleen niet voldoende gaat zijn om een impact te hebben.

Alvorens je met je sociale media activiteiten begint moet je jezelf de volgende vragen stellen:

→ Waarom wil ik met mijn bedrijf op sociale media actief zijn?

→ Hoe bereik ik mijn ideale klant hier?

→ Hoe engageer ik mijn ideale klant hier?

→ Hoe converteer ik mijn ideale klant hier?

Waarom wil ik met mijn bedrijf op sociale media actief zijn?

Het antwoord zou niet mogen zijn: “omdat iedereen op Facebook zit”.

Deze vraag gaat over de strategie van je sociale media activiteiten:

Wat is het doel?

Wat wil je ermee bereiken?

De sociale mediastrategie hangt nauw samen met je bedrijfsdoelstellingen en kernwaarden.

De doelstellingen moeten SMART zijn: specific (specifiek), measurable (meetbaar), achievable (bereikbaar), relevant (relevant) en timely (tijdsgebonden).

Voorbeelden van bedrijfsdoelen op het gebied van sociale media (en ook SEO) zijn:

  • Conversies: website bezoekers omzetten in betalende klanten
  • Betrokkenheid: mensen overhalen iets te doen met je website of op je sociale media kanalen
  • Acquisitie: nieuwe klanten binnenhalen
  • Meer naamsbekendheid
  • Opbouw van relaties met bestaande klanten
  • Verbetering van imago van bedrijf of merk
  • Marktonderzoek
  • Nieuwe werknemers aantrekken

Een SMART doelstelling voor ‘verbetering van imago’ is dan bijvoorbeeld: ‘Negatieve vermeldingen op Twitter met 10% doen dalen tot 1 januari’. Dit meet je door een vergelijking van de positieve en negatieve vermeldingen. Voor ‘meer naamsbekendheid’ is het SMART doel bijvoorbeeld: ‘Stijging van de reikwijdte op Facebook met 5% tot 30 juni’. Dit meet je door de stijging van het aantal Fans/Followers/Abonnenten.

Je zult merken dat de sociale media doelstellingen niet enkel draaien om het aantal likes op Facebook of retweets op Twitter. Als je enkel daar je succes aan afmeet zal het op de lange termijn niet rendabel zijn.

Hoe bereik ik mijn ideale klant?

Als je ideale klant niet actief is op een bepaald sociale media- platform of netwerk heeft het geen zin dat jij daar wel actief bent.

Het doel is dus om uit te zoeken waar je ideale klanten rondhangen.

Persoonlijk zit je misschien graag op LinkedIn, maar als je huisvrouwen en -mannen probeert te bereiken is dat niet zo ideaal.

Ook hier staan de noden van je doelgroep weer centraal: wie zijn jouw ideale klanten en wat zijn hun problemen of dromen? Wat doen zij online? Op welke kanalen zijn ze graag actief en wat houdt hen daar zo bezig?

Om een antwoord op deze vragen te vinden kan je een audit van de sociale media aanwezigheid van je bedrijf of zaak doen.

Als je reeds actief bent op sociale media kan je uitzoeken wie verbonden is met je bedrijf. Welke sociale netwerken doen het goed en welke niet? Welke inhoud is populair? Je kan een kleine enquête (met bedankje) sturen naar je klanten om hun demografie en voorkeur voor inhoud en sociale media kanalen te achterhalen. Je kan hetzelfde doen intern voor je medewerkers en andere stakeholders om uit te zoeken hoe je hen beter kan ondersteunen met sociale media. Ook als je nog niet actief bent op sociale media is zo’n rondvraag een goed idee.

Zoek ook uit wat je concurrenten of grote namen in jouw vakgebied doen op vlak van sociale media.

Zijn ze zeer actief?

Welke inhoud wordt goed ontvangen?

Doe een analyse van hun sterktes en zwaktes en laat jou dat inspireren.

Hoe engageer ik mijn ideale klant?

Ieder sociale media kanaal heeft zijn eigen regels over hoe je het best in contact treedt met klanten.

Op platformen die je zelf bezit, zoals een blog of podcast, kan je helemaal zelf beslissen welke inhoud je creëert die mensen zal aantrekken en engageren.

Op sociale netwerken, zoals Facebook, Twitter en Pinterest, zal het een balans zijn tussen het delen van tips, advies geven, inspirerende citaten, en luisteren naar wat je publiek zegt en hierop reageren.

Als bedrijf of ondernemer op sociale media moet je respect hebben voor de privésfeer van mensen. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat je niet al je contacten uitnodigt voor een lokaal evenement als het merendeel aan de andere kant van de wereld woont. Of iedereen tegelijk in een bericht tagt omdat je op die manier meer aandacht wilt. Of 50 mensen tegelijk een Facebook privébericht sturen met een verkoopaanbod.

Sociale media bestaan omdat mensen sociaal zijn, als je de sociale regels breekt dan kan je geen goede relatie opbouwen met je klanten en volgers. Dan word je ‘die persoon’ die iedereen liever mijdt. In Facebook-taal heet dat ‘ontvrienden’ of ‘ontvolgen’.

Hoe converteer ik mijn ideale klant?

Bij sociale media voor bedrijven staat de relatie met de klant altijd in het middelpunt.

Laat het gezicht achter je onderneming zien, wees authentiek, luister naar je doelgroep, geef antwoorden en biedt je volgers een meerwaarde aan.

Wees interessant, gebruik humor, biedt hulp aan, kortom wees vrijgevig.

Ondernemingen die enkel op sociale media actief zijn om de omzet te verhogen zullen ontgoocheld worden.

Gebruik sociale media dan ook niet om iets te ‘verkopen’. Het kan wel, maar de kracht van sociale media ligt in het opbouwen van vertrouwen, geloofwaardigheid en het imago van jouw bedrijf. Je gaat toch ook niet naar een netwerkevenement met een leeg contract in handen dat je iedere persoon voorhoudt om te tekenen?

Als je in real life gaat netwerken gebruik je die tijd om mensen te leren kennen, te begrijpen wat ze doen, wat hun problemen zijn. Als er iets is waar je hen mee kan helpen vermeld je dit nadat zij aan het woord zijn geweest. En dan kan je voorstellen elkaar eens voor koffie te ontmoeten om verder te praten.

Dat is ook de manier waarop wij je aanraden om met conversie binnen sociale media om te gaan.

Leer de mensen kennen – hun hoop, dromen, doelen, struikelblokken – en als een kans zich voordoet om hen te helpen, leidt hen dan naar je website (je online kantoor) en pas dan kan je zaken beginnen doen.

Dat wil niet zeggen dat het doel van je sociale media activiteit niet het converteren van bezoekers naar klanten mag zijn. Het betekent wel dat je dit op een subtiele manier aanpakt.

Het doel is om bezoekers van je sociale media kanalen naar je website te leiden, zodat je daar hun informatie kunt krijgen via een opt-in of via het inschrijven op een nieuwsbrief.

Dan kan je hen vervolgens gericht met e-mailmarketing bereiken en op die manier hen proberen te converteren.

Hoe leid je mensen naar je website? Dat doe je door het creëren van waardevolle inhoud BUITEN de sociale media netwerken, op je eigen blog. Om die inhoud vervolgens via links, beelden en video’s binnen de verschillende sociale media kanalen te promoten.

Ons beste advies voor sociale media voor KMO’s

Ons beste advies voor #bedrijven, #ondernemers en #KMOs die met social media willen beginnen: bouw goede inhoud/content op via je website die je deelt via social media. Lees er alles over in onze blogpost #socialmedia #contentmarketing… Klik om te Tweeten

Het lijkt misschien een beetje gek, maar onze nummer 1 tip voor sociale media voor KMO’s is: focus op het opbouwen van goede content (inhoud) op je website.

Inhoud die laat zien wie je bent, wat je doet, wat je expertise is en hoe je mensen helpt.

Dit doe je door te bloggen. Sociale media zijn onontbeerlijk in het verhaal omdat je de inhoud van je blogposts deelt via je sociale media kanalen en op die manier mensen weer terug leidt naar je website.

Zorg dus voor een consistente online aanwezigheid op het web via een eigen website met blog. Met een website heb je vastgoed in handen die je zelf bezit, en waarop je dus kan bouwen. Dat is de plek waar je mensen heen wil leiden. Sociale media kanalen zoals Facebook kan je zien als gehuurde kantoren, waarvan de huur ieder moment opgezegd kan worden. Je wil niet dat dit je enige online aanwezigheid is.

Een blog is een sociale mediaplatform, net zoals Podcasts, online video’s (zoals YouTube), Slideshare (een soort van Youtube voor PowerPoint presentaties) en webinars. Daarnaast zijn er nog de sociale media netwerken zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram, SnapChat, enz.

In de volgende blogposts gaan we dieper in op de verschillende netwerken en platformen die je kunnen helpen om jouw ideale klant te bereiken en converteren.

 

Marijke Hermans (1982) beheerst de kunst van het vertellen in een digitaal tijdperk. Als kind hield ze al van schrijven en het heerlijke gevoel als de tekst zo uit je pen – of euh… toetsenbord – vloeit. Ze leert ondernemers graag bij over copywriting, SEO en sociale media. Ze is verzot op Engelse kostuumdrama’s, earl grey thee en antiekmarkten (vooral die van Tongeren dan).

Pin It on Pinterest

Share This