Je zal het zelf ook wel gemerkt hebben: het bereik van de berichtjes die je op je Facebook pagina zet is bedroevend laag. En dat ligt niet (noodzakelijk) aan jou of het soort berichtjes dat je post. Het is de schuld van Facebook zelf (eerder: van Mark Zuckerberg en zijn team). Daar, ik heb het gezegd (en wat lucht dat op)! Het maakt niet uit hoe creatief je bent geweest, of je nu live bent gegaan (na een peptalk met jezelf), een prachtige fotocollage hebt samengesteld of wat dan ook. Facebook lijkt zich tegen ons gekeerd te hebben. En dat is ook zo. Mark wil back to basics gaan: meer berichten in het nieuwsoverzicht van je vrienden (persoonlijke Facebook-profielen), minder berichten van bedrijven en (nieuws)organisaties (bedrijfspagina’s). En wat moeten wij ondernemers nu doen? De handdoek in de ring gooien? Nee, zo snel laten we ons niet kennen. Daarom in deze blog een overlevingsstrategie voor Facebook.

Waarom toch nog Facebook?

Ik kom weinig ondernemers tegen die met veel plezier hun Facebook pagina onderhouden. Voor de meeste ondernemers voelt het als een verplichting om op Facebook aanwezig te zijn, maar toch doen we het allemaal massaal en met reden: Facebook is nog steeds het grootste social media platform in de wereld en dus ook in België (zie grafiek hieronder). Ook al gebruiken jongeren steeds minder actief Facebook, en kiezen ze in de plaats voor Snapchat en Instagram, jouw leeftijdgenoten (25-45), de babyboom generatie en zelfs de 65 plussers zijn wél actief op Facebook. Ook jongeren hebben vaak nog een profiel om met hun familie in contact te blijven, op de hoogte te blijven van evenementen in hun buurt en met gelijkgezinden in gesprek te gaan via facebook groepen. Voor bijna alle ondernemers geldt daarom dat haar of zijn klanten op Facebook zitten, of ze nu van je willen horen of niet. Kortom, je moet dus wel aanwezig zijn, maar je potentiële klanten bereiken is een enorme uitdaging geworden. 

Facebook is grootste social media platform in België

Facebook is met 6,6 miljoen accounts (cijfers van eind 2016) ook in België het grootste sociale media platform (bron: Belgian Social Media Monitor).

De Facebook realiteit

Ik wind er geen doekjes om: ook ik als social media experte erger me aan Facebook en ben ontmoedigd als ik zie hoe weinig mensen ik kan bereiken met mijn paginaberichten. Ik heb onze bedrijfspagina eind 2017 aangemaakt, en ik kon geen slechter tijdstip gekozen hebben, want vanaf eind 2017 en opnieuw in januari 2018 kondigde Facebook aan dat ze het organische (=niet-betaald) bereik van bedrijfspagina’s drastisch ging verminderen. In plaats daarvan kwam er meer aandacht voor berichten van vrienden en familie. De harde waarheid is dat je tot eind 2017 nog een organisch bereik had van gemiddeld 30% van je volgers. Dat wil zeggen: 30 procent van het aantal mensen dat jouw pagina ooit geliked heeft, en dus volgt, ziet jouw berichtje in hun nieuwsoverzicht (newsfeed). Vanaf 2018 ziet nog maar 7 tot 10 % jouw posts. Dat wil zeggen dat meer dan 90% van jouw volgers, als in: mensen die interesse hebben getoond in jouw pagina, en waarvan je dus verwacht dat Facebook hen inhoud van jouw pagina laat zien, HELEMAAL NIETS van jou te zien krijgt in hun nieuwsoverzicht. Als je meer van jouw volgers wil bereiken, moet je betalen.

Facebook is niet gratis

Facebook experts zijn het er dan ook over eens: Facebook is in essentie niet langer een gratis sociale media platform. We hebben er jaren van kunnen profiteren, maar Facebook is een bedrijf en moet winst maken. Dit is vooral problematisch voor bedrijven of mensen die een enorm groot aantal volgers hebben opgebouwd en die Facebook als hun belangrijkste marketingkanaal gebruiken. Zoals in eerdere posts over het belang van je website, is het belangrijk om te beseffen dat jouw pagina’s en profielen op sociale media ‘gehuurde’ plekken zijn die jij niet bezit. Jij hebt geen controle over wat Facebook morgen zal beslissen te veranderen. Onlangs heeft Facebook ons dus laten merken dat het gedaan is met de gratis ‘reclame’ voor bedrijven: we zullen moeten betalen als we veel mensen willen bereiken. Dat merk je ook meteen als je een bedrijfspagina maakt: Facebook wil dat je met adverteren begint, dat je ieder bericht ‘boost’ of promoot. Let hiermee op want adverteren heeft enkel zin als je een duidelijk doel hebt met je post. Denk even na over een advertentiecampagne en gebruik dan de ontelbare mogelijkheden die Facebook haar adverteerders biedt.

Pak Facebook slim aan

Dan maar iedere berichtje een ‘boost’ geven met 2 of 3 euro? Nee, slecht idee! Je zal inderdaad een deel van je marketingbudget moeten gebruiken voor Facebook, maar gebruik dit geld niet om zo hier en daar eens iets te promoten. Facebook maakt het jou heel gemakkelijk om ‘voor maar 3 euro’ meer mensen te bereiken met je bericht. Maar wat bereik je met meer likes, meer zichtbaarheid? Die vraag moet je je iedere keer stellen. Betaal enkel voor posts die een strategisch, meetbaar doel hebben voor je bedrijf. Zoals meer leads (potentiële klanten) en conversies krijgen via je website, meer naamsbekendheid opbouwen of een evenement of actie promoten. Daarom is het van cruciaal belang om sociale media, waaronder Facebook, te gebruiken als een manier, een lead, om mensen naar je eigen terrein – jouw website of blog – te krijgen. Probeer ze daar op een e-maillijst te krijgen zodat je hun altijd kan bereiken. Natuurlijk blijf je actief posten op Facebook, maar op een meer strategische manier.

Doorgrond het algoritme

Facebook wil dat mensen een leuke tijd beleven op Facebook, dat ze “betekenisvolle interacties” hebben op het platform. Het algoritme van Facebook is er dan ook op voorzien om berichten met veel “betekenisvolle interacties” aan meer mensen te laten zien dan berichten die dit niet hebben. Als je dit eenmaal weet kan je proberen om het algoritme zo gunstig mogelijk te stemmen.

De belangrijkste factoren voor het Facebook-algoritme zijn:

1. Opmerkingen op berichten

Berichten waar mensen niet op reageren of commentaar op geven doen het niet goed in het algoritme. Dit betekent dat merken en bedrijven hoogwaardige inhoud moeten maken die is gericht op het stimuleren van gesprekken tussen gebruikers. Probeer vragen in jouw berichten te stellen of te schrijven over actuele, relevante onderwerpen waarover gebruikers zeker een mening hebben. Het punt is dat gebruikers meer geneigd zijn om jouw Facebook-berichten te zien als hun vrienden en familie hierop reageren.

2. Reacties (leuk, geweldig, droevig, …)

Als een gebruiker de tijd neemt om op het pictogram ‘geweldig’ te klikken versus het pictogram ‘leuk’, krijgt jouw inhoud een kleine boost in het nieuwsoverzicht. Net zoals in het leven, is ‘liefhebben’ een emotioneler gevoel met meer waarde dan ‘leuk vinden’. Hetzelfde geldt voor alle andere reacties van Facebook: grappig, verbluft, verdrietig, boos. Facebook wil die ‘actieve’ emoties zien.

3. Reacties op opmerkingen

Het algoritme is niet alleen voorstander van opmerkingen, maar ook van reacties op opmerkingen. Deze geven aan dat een stukje inhoud een inspirerend gesprek tussen gebruikers is. (Denk eraan, Zuckerberg beschouwt “conversatie” als de belangrijkste uitkomst van deze algoritme-update). Dat betekent dat je inhoud moet publiceren waarmee gebruikers hun vrienden in opmerkingen kunnen taggen en een gesprek kunnen beginnen.

4. Links gedeeld via Messenger

Als een gebruiker jouw berichtje deelt op zijn of haar pagina, is dat fantastisch. Maar nog beter is als hij of zij de tijd neemt om het bericht in Messenger te delen met een vriend. Dit is een meer waardevolle interactie dan ‘simpelweg’ iets delen op je eigen pagina. aan zijn of haar muur deelt, is dat geweldig. 

Begrijp de facebook gebruiker

Waarom ben jij actief op Facebook? Omdat je wil weten wat je vrienden en familie aan het doen zijn, om in contact te komen met mensen (zowel privé als zakelijk), om een service of een klacht in te dienen bij een bedrijf, om geïnspireerd te worden door een leuk citaat of om eens goed te lachen met een kattenvideo? Bedenk zelf wat jij interessant vindt aan Facebook en draai dit om naar wat jouw volgers interessant zouden kunnen vinden in relatie tot jouw bedrijf. Onderstaande lijst toont de verwachtingen die mensen hebben van een Facebookpagina. Je kan hierop inspelen door inhoud die je op Facebook zet af te wisselen met wedstrijden (gratis iets weggeven), kortingsbonnen, nieuwtjes, exclusieve inhoud die nergens anders vindbaar is, etc.


Conclusie: leer Facebook kennen om er goed in te worden

In deze blog heb ik je veel inzichten gegeven om als bedrijfspagina te kunnen overleven in Facebook, na de negatieve veranderingen die Mark Zuckerberg in begin 2018 heeft doorgevoerd. Nu dat je het algoritme kent, weet je ook dat het allemaal om betekenisvolle interacties en inhoud gaat. Post daarom regelmatig berichten die een meerwaarde bieden aan gebruikers, zodat ze dit willen delen met anderen. Vertel iets persoonlijks, zodat mensen hierop met emoties zullen reageren. Begin een discussie zodat er veel reacties komen op je berichtje. En deel altijd jouw berichten op je persoonlijke profiel, zodat familie en vrienden ook zien waar je mee bezig bent. Daar draait het bovendien allemaal om volgens Mark Zuckerberg: om meer contact met de mensen om wie je geeft. Succes ermee!

Nog meer tips over social media? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief (via de rechterkolom) om regelmatig nieuwe blogs te ontvangen!

Wil je graag met sociale media beginnen met je bedrijf, maar weet je niet goed hoe? Heb je al een Facebook pagina voor je bedrijf, maar is er weinig interactie met je volgers? Weet je niet goed wat je moet posten op sociale media over je bedrijf? Hoe je meer (potentiële) klanten aantrekt en boeit met jouw inhoud?

Contacteer mij dan via LinkedIn of marijke@vertelpunt.be of check onze website voor meer info over onze social media diensten

Marijke Hermans (1982) beheerst de kunst van het vertellen in een digitaal tijdperk. Als kind hield ze al van schrijven en het heerlijke gevoel als de tekst zo uit je pen – of euh… toetsenbord – vloeit. Ze leert ondernemers graag bij over copywriting, SEO en sociale media. Ze is verzot op Engelse kostuumdrama’s, earl grey thee en antiekmarkten (vooral die van Tongeren dan).

Pin It on Pinterest

Share This