Als je dit artikel leest heb je waarschijnlijk een zakelijke blog of ben je geïnteresseerd ermee te beginnen.

Proficiat! Je bent goed bezig.

Een blog is namelijk een geweldig platform om meer van jouw ideale klanten te bereiken:

Je versterkt er je online aanwezigheid mee

Je naamsbekendheid vergroot

Je toont er je expertise mee en bouwt hierdoor vertrouwen op

In onze start to blog reeks hebben we het al uitgebreid gehad over:

Waarom bloggen zo belangrijk is

Hoe je inspiratie en onderwerpen vindt voor je blogs

Hoe je verschillende soorten blogs kan schrijven om voor afwisseling te zorgen

Wat je écht moet weten als je een succesvolle zakelijke blog wil beginnen

In deze blog – de laatste in de reeks – geven we nog een aantal schrijftips die je helpen om betere en mooiere blogs te schrijven.

Je schrijfstijl is ontzettend belangrijk. Te lange zinnen, te veel schrijffouten, te veel passieve constructies of een onduidelijke structuur: het zijn allemaal redenen waarom lezers kunnen afhaken.

Laat dat niet gebeuren met deze onmisbare schrijftips.

De 11 beste schrijftips voor je blog #bloggen #schrijven #tips Klik om te Tweeten

1/ Geen schrijfstijl maar ‘praatstijl’

Vergeet even wat je geleerd hebt op school – behalve de taalregels natuurlijk! Bloggen is niet hetzelfde als een academisch essay schrijven. Schrijf zoals je praat: beeld je in dat je met een prospect of klant in gesprek bent. Leg dingen uit zoals je dat normaal zou doen. Net zoals in een conversatie met een prospect of een klant is het belangrijk vanuit zijn of haar leefwereld te denken: zet daarom altijd je klant centraal in je teksten. Je klant moet zich begrepen en aangesproken voelen.

2/ Geen vakjargon

Spreek jouw doelgroep aan, maar vergeet de leek niet. Als je te technisch wordt haakt die af terwijl hij misschien toch een meerwaarde kan vinden in je verhaal. Steek de technische items achter hyperlinks waar je dieper op de zaken ingaat. Of leg ze uit, in een ‘wat is’ of definities-post (zie deze blog over verschillende soorten posts die je kan schrijven).

3/ Pakkende inleiding

Deze geweldige copywriting tip komt van online marketing guru Brian Dean van Backlinko. Het is een vaste structuur om je introducties mee te beginnen die ALTIJD werkt. Hij noemt het de APP methode: Agree – Promise – Preview.

Hoe werkt het?

Laten we ieder element even bekijken:

Agree: start je introductie met een idee of een concept waar jouw lezer het hoogstwaarschijnlijk mee eens zal zijn. Dit toont dat je hun probleem begrijpt.

Neem iemand die blogt over koken bijvoorbeeld “vind je het ook zo frustrerend dat je gerechten perfect zijn als je ze voor jezelf kookt maar vaak mislukken als je gasten hebt?”. Alle koks hebben dit wel eens meegemaakt.

Nu dat veel van je lezers instemmend knikken is het tijd voor de Promise, of belofte. Met de belofte geef je hen een voorsmaakje van een betere wereld waarin hun problemen zijn opgelost. Voor onze bloggende kok zou dat kunnen zijn: “Met deze tips kook je de sterren van het dak als je gasten entertaint, zelfs als je zenuwachtig bent.”

Geef tenslotte aan wat je gaat vertellen, zonder te veel rond de pot te draaien, de Preview. “In deze blog laat ik je stap voor stap zien hoe je een geweldig, stressvrij 3-gangen menu voorbereidt en perfect klaar krijgt voor je gasten. Het geheim zit hem in de voorbereidingen!”

Als je de APP-methode volgt heb je een introductie die lezers aantrekt en verder doet lezen. Goed voor je lezers en voor Google rankings.  

4/ Stijl en vormgeving

Besteed voldoende tijd aan de stijl en de vormgeving van je teksten. Wissel tekst af met foto’s, afbeeldingen en video’s. Tegenwoordig kan je met gratis grafische designprogramma’s zoals Canva ook zonder grafisch talent mooie afbeeldingen maken. Infografieken zijn tegenwoordig ook heel populair en kunnen met gratis tools online gemaakt worden, bijvoorbeeld Piktochart.

5/ Social media sharing

Maak het lezers gemakkelijk om de tekst op hun sociale media kanalen te delen door sharing buttons (die er ook leuk uitzien) en een Click to Tweet uitspraak (via een plugin), zoals hieronder.

Vergeet je social media sharing knoppen niet toe te voegen aan je blog. Je wilt toch ook dat lezers je blogs delen? #bloggen #tips #socialmediasharing Klik om te Tweeten

6/ Formattering

Gebruik Vet (met mate) om de kern van je tekst te benadrukken. Gebruik Cursief (met mate) om belangrijke elementen te benadrukken. Voeg tussentitels toe, nog meer dan bij papieren communicatie. Ze helpen de lezer om het artikel te scannen op inhoud en interesse. En het helpt met SEO omdat de Google robotjes titels scannen (als H1, H2, enz.).

7/ Heldere structuur

Zorg voor structuur in je verhaal. Zorg voor een begin, een midden en een einde zonder onnodige uitweidingen. De lezer moet op een logische en snelle manier door je verhaal geleid worden. Een aantal aandachtspunten:

  • Denk eraan dat websitelezers heel vaak scrollen. Ze lezen de eerste en de laatste alinea en besluiten dan of ze het middenstuk ook zullen lezen. Zorg ervoor dat beide alinea’s ijzersterk zijn.
  • Gebruik opsommingen. Dat scheelt tussenzinnen en signaalwoorden die het verband tussen de ene zin en de andere zin verduidelijken.
  • Maak veel gebruik van witte ruimte: een goed leesbaar lettertype en tekengrootte (beter te groot dan te klein, minstens tekengrootte 16) en kies voor voldoende regelafstand.
  • Gebruik citaten doorheen de tekst (in WordPress kan je hun citaten functie hiervoor gebruiken, of gebruik een plugin).

8/ Hyperlinks

Zet hyperlinks zoveel mogelijk in de tekst en niet enkel aan het einde. Je kan zowel intern linken naar je eigen pagina’s of oudere blogposts of extern naar andere websites. Hyperlinks laten je toe om lezers meer achtergrondinformatie te geven en zijn ook zeer belangrijk voor SEO. Zorg dat die hyperlinks in een apart venster binnen jouw eigen browservenster opengaan. Anders bevindt de lezer zich plots helemaal in een andere webomgeving en besluit hij misschien om daar te blijven.

9/ Kill your darlings

Ga bij het nalezen van de tekst niet uit van de vraag Wat voegt dit toe? Maar Is de tekst nog begrijpelijk als ik deze informatie weglaat? Hiermee kom je het verst. Wees streng voor jezelf en kill your darlings. Als copywriters gooien we voortdurend stukken tekst weg die weliswaar leuk, maar ook overbodig waren.

10/ Lange teksten zijn soms beter

Het staat in de meeste schrijfadviezen: schrijf ‘kort maar bondig’. Toch zijn lange teksten niet noodzakelijk slecht. In de volgende gevallen blijkt uit studies dat ze meer gediend zijn met een langere tekst:

    • dure producten en diensten;
    • online cursussen of informatie waar mensen voor moeten betalen;
    • producten met veel kenmerken die je stuk voor stuk wilt beschrijven;
    • innovatieve producten en diensten waarbij je alles uit de kast moet halen om mensen te overtuigen van alle mogelijke voordelen.
    • In feite alle online verkoop – alles wat je niet kunt zien, beetpakken, proberen. Je hebt woorden nodig om mensen over de streep te trekken.

11/ Sluit goed af

Zelfs een korte blog heeft een conclusie nodig. Eindig niet te abrupt, maar vat alles nog eens samen in een slotzin, kom terug op de anekdote van de introductie of geef nog een persoonlijke toets aan het verhaal. Het is ook steeds een goed idee om je lezers een vraag te stellen, zoals ‘Wat is jouw ervaring?’, ‘Ben je het met me eens?’, ‘Wat zou jij nog toevoegen aan dit lijstje?’. 

Conclusie: de beste blog schrijftips op een rijtje

Houd deze schrijftips in het achterhoofd als je een volgende blog schrijft. Je zult er gegarandeerd betere blogs mee schrijven die (hopelijk) meer lezers bereiken. Wij delen graag nog een laatste tip om frustraties te voorkomen: schrijf je teksten voor het internet in een tekstverwerkingsprogramma en kopieer ze later in de browser. Niet rechtstreeks in de browser schrijven, want die kan dichtklappen en je bent je tekst kwijt. We hebben het zelf verschillende keren meegemaakt en onze huisgenoten kunnen getuigen: het is zeer frustrerend!

Nog een tip die hier mist?

Heb jij de APP-methode al eens uitgeprobeerd of heb je nog een betere in de aanbieding?

Laat het me weten.

Veel schrijfplezier!

 

11 geweldige schrijftips voor je blog- vertelpunt

 

Marijke Hermans (1982) beheerst de kunst van het vertellen in een digitaal tijdperk. Als kind hield ze al van schrijven en het heerlijke gevoel als de tekst zo uit je pen – of euh… toetsenbord – vloeit. Ze leert ondernemers graag bij over copywriting, SEO en sociale media. Ze is verzot op Engelse kostuumdrama’s, earl grey thee en antiekmarkten (vooral die van Tongeren dan).

Pin It on Pinterest

Share This