SOCIALE MEDIA

Wil je graag met sociale media beginnen met je bedrijf, maar weet je niet goed hoe?

Heb je al een Facebook pagina voor je bedrijf, maar is er weinig interactie met je volgers?

Weet je niet goed wat je moet posten op sociale media over je bedrijf? Hoe je meer (potentiële) klanten aantrekt en boeit met jouw inhoud?

Dan kunnen wij helpen. Wij weten dat sociale media overweldigend en zelfs intimiderend kunnen zijn voor ondernemers. Je hebt een hoop vragen:

  • Op welke sociale media platformen moeten we aanwezig zijn? Allemaal of een selectie? En welke dan?
  • Hoeveel tijd en geld gaat dit kosten? Moet ik de hele dag op Facebook zitten?
  • Wat als er negatieve commentaar van klanten komt?
  • Hoe kan ik alle veranderingen bijhouden? De sociale media wereld verandert continu, toch?

We kunnen je geruststellen: sociale media zijn enorm belangrijk voor ondernemers, maar je moet niet overal aanwezig zijn. Het is geen goed idee om met je merk aanwezig te zijn op ieder social media platform zoals blogs, podcasts of Youtube, en ieder sociale media netwerk zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest of Instagram. Het kan zelfs slecht zijn voor je bedrijf, omdat er een verwachting is dat je ook bereikbaar bent via ieder platform/netwerk eenmaal je erop zit. Begin kleinschalig, met 1 of 2 plaatsen. Daar waar je klanten al aanwezig zijn. Eenmaal je die platformen goed onder de knie hebt kan je nieuw terrein verkennen.

Sociale media: van a tot z

Wij helpen je graag met:

  • Het opstarten met sociale media: we onderzoeken welke sociale media netwerken en platformen het meest geschikt zijn voor jouw onderneming d.m.v. doelgroep onderzoek en we nemen alle praktische aspecten zoals accounts aanmaken over.
  • Het onderhouden van sociale media accounts met inhoud: we maken een redactieplan op om te beslissen wat er wanneer gepost gaat worden. Het kiezen en schrijven van de juiste content is enorm belangrijk om je klanten te engageren.
  • Het opzetten van een sociale media strategie: alvorens met het aanmaken van sociale media accounts te beginnen raden we aan om  een stap terug te nemen en een strategie op te zetten.  

Waarom is een sociale media strategie zo belangrijk?

De fout die vele ondernemers maken is niet goed nadenken over hun marketingstrategie. Ze beginnen in het wilde weg een Facebookpagina, Twitter account en een profiel op LinkedIn te maken. Onze raad is: bezint eer ge begint. Een sociale media account is in een paar minuten aangemaakt. Bedenken wat je écht wil met je sociale media activiteiten is ietsje moeilijker en tijdrovender. Toch is dit enorm belangrijk, want als je zonder voorbereiding tijd en geld in marketing en communicatie gaat steken, loopt het geheid mis. Het zet geen zoden aan de dijk omdat je vergeten bent de belangrijkste vragen te stellen: wat wil je vertellen en aan wie wil je dit vertellen? Kan je precies formuleren wat je doet en welke jouw toegevoegde waarde is voor de persoon waarmee je praat? Heb je zicht op je unieke troeven? En kwaliteit, service, heldere offertes en facturen zijn GEEN unieke troeven. Want IEDEREEN beweert dat te hebben. We hebben het hier over jouw bedrijfsverhaal. Waarin onderscheid jij je van de concurrentie? Dat is de hamvraag. Dat is het uitgangspunt van iedere marketing- en communicatiecampagne. Als je dat niet weet kan je beter niets doen want het is geld weggegooid.

Wat voor winst haal ik uit sociale media als ondernemer?

Mensen besteden gemiddeld meer dan 1900 per maand online, dat is meer dan 30 uur. Wat doet men dan zoal online? Mensen zoeken informatie, steeds meer via hun smartphone als ze onderweg zijn. Veel zijn online aan het shoppen. In 2015 bedroeg de online verkoop van producten en diensten in Europa 423 miljard euro (cijfers van Google). Ook worden er veel online video’s bekeken op Youtube of via Netflix. Maar blijkbaar spenderen we het meeste tijd – één derde om precies te zijn – op sociale media. Dat is wat het Web 2.0 wordt genoemd: de ontwikkeling van internet tot een interactief medium waarbij iedereen informatie kan delen.

Wat zijn de uitdagingen van sociale media? 

Voor bedrijven en marketeers is het Web 2.0 zowel een enorme goudmijn als uitdaging. Het is zo gemakkelijk geworden om potentiële klanten te bereiken via allerlei kanalen, maar het is ook des te moeilijker geworden omdat er simpelweg een overvloed aan informatie en prikkels is. Bevalt je de advertentie op internet niet? Klik, hij is weg. Interesseert je de post niet op Facebook? Scroll gewoon verder. En het is nog maar de vraag of jouw doelgroep jouw blogpost, advertentie of Facebook berichtje überhaupt te zien krijgen! Zo eenvoudig is het allemaal niet (meer) om effectief mensen te bereiken online.

Toch moet je online aanwezig zijn. Want iedere potentiële klant zal jouw bedrijf googlen als hij erover nadenkt jouw diensten in te huren. En wat ze dan vinden moet overtuigen. Dat vergt wat werk, maar het is wel mogelijk om de aandacht van klanten te trekken en te behouden: namelijk door het leveren van unieke, informatieve en onderhoudende inhoud. Sociale media zijn daarom een essentieel onderdeel van je marketing mix, ook voor KMO’s en zelfstandigen.

Onze andere diensten

Webdesign & SEO

Op basis van je bedrijfsverhaal bouwen we een online aanwezigheid op via een SEO geoptimaliseerde WordPress website

Copywriting

Wij beheersen de kunst van het vertellen. Wij schrijven jouw verhalen voor folders, nieuwsbrieven, blogposts, personeelsbladen, websites, persberichten, personeelsbeleid, etc.

Bedrijfsverhaal

Wij zoeken het unieke en authentieke verhaal achter jouw bedrijf of onderneming en zetten dit in als basis voor een krachtig marketing en communicatieplan

Klaar om te communiceren?

We komen graag bij je langs. Het kost je niets, enkel een tas koffie. Met melk en suiker, graag.

Pin It on Pinterest