PERSBERICHTEN / PERSRELATIES

De pers is een machtige bondgenoot van KMO’s

De pers kan een machtige bondgenoot zijn van uw bedrijf. Immers, bepaalde kranten en zeker de vakbladen zitten constant te azen op bedrijfsnieuws. Mits een juiste aanpak en de juiste tone of voice wordt uw persbericht opgenomen. U creëert gratis reclame en bouwt aan het imago van uw bedrijf.

Want een persartikel is niet enkel belangrijk voor de publiciteit en de verkoop maar ook voor de opbouw van uw imago. Door regelmatig met nieuws in de pers te verschijnen, krijgt uw bedrijf een smoelwerk. U verhoogt het imago en de kans dat je gevonden wordt door sollicitanten wordt groter. De “war on talent” komt er onverminderd aan. Zorg dat het talent uw bedrijf dan ook vindt.

Een doordacht persbeleid voor KMO’s

Een goed persbeleid bestaat uit:

• Het opsporen van persrijpe nieuwsitems
• Het uitschrijven van die nieuwsitems in persklare teksten (copy/paste principe) • Het opbouwen en/of ter beschikking stellen van de perscontacten
• Het opvolgen van persberichten Het organiseren van persconferenties
• Het bevorderen van de relatie tussen de klant en de journalisten via persoonlijke contacten.

Om een actief en gericht persbeleid te kunnen voeren is het noodzakelijk dat de persverantwoordelijke voortdurend op de hoogte gehouden wordt van het reilen en zeilen binnen de organisatie om mogelijke persrijpe items te weerhouden en te communiceren.

Dat kan volgens ons enkel via regelmatige contacten op vastgestelde momenten waarbij de bedrijfsleider en de persagent de projecten, plannen, verwezenlijkingen, nieuwe klanten, extra personeel, een grote investering, een overname… overlopen zodat de persverantwoordelijke er – gezien zijn journalistieke ervaring – het nieuws kan uithalen.

Waarom is een persbeleid zo belangrijk voor KMO’s?

Persrelaties opbouwen kan renderen, maar is niet voor de hand liggend. Je moet er in investeren. Maar als je erin slaagt, kan het enorm veel opbrengen. Een goede relatie met de algemene én de vakpers is een commercieel instrument.

Het helpt je om op een onverdachte wijze je naam, merk en/of imago op te bouwen.

Niet dat je de journalisten kan ge- of misbruiken voor je eigen commerciële doelen. De meeste Vlaamse journalisten zijn integere vakmensen die heel voorzichtig zijn met persberichten van bedrijven. Zij balanceren immers altijd op die dunne koord tussen nieuws en commercie. Ze moeten steevast afwegen of een berichtje nu nieuws dan wel platte publiciteit is. En ze doen dat goed.

Dat betekent dus dat jouw persverantwoordelijke ook goed moet zijn. Dat hij moet weten hoe hij het verhaal dat je wil communiceren, moet omvormen tot een nieuwsitem. 

Hoe schrijf ik een persbericht voor mijn bedrijf of KMO?

Wij geven graag wat tips en advies voor het schrijven van persberichten. Als je overweegt om persrelaties aan te knopen moet je wel enkele belangrijke dingen in het achterhoofd houden:

  • Je scoort niet altijd van de eerste keer. Net als met zoveel zaken in business is het ook hier dat je moet investeren en geduld oefenen. Bedrijfsleiders hebben soms de neiging om na een eerste persbericht dat vrijwel nergens verschenen is, er het bijltje bij neer te gooien. Weggegooid geld, heet het dan. Maar dat is niet noodzakelijk zo. Misschien kwam het bericht op een ongelegen moment? Misschien hadden ze net geen plaats om het te publiceren wegens andere dringende gebeurtenissen? En dan verdwijnt het tussen de plooien, want nieuws is vluchtig. ’s Avonds is het bij wijze van spreken al oud nieuws. Ik waarschuw mijn klanten altijd: ‘Je kan nog zo’n spectaculair nieuws hebben als je wil, als op de dag dat je het uitstuurt de koning sterft of de president van de VS wordt vermoord, of er gebeurt een grote nationale ramp, dan kan je het vergeten. Niets aan te doen. Het nieuws heeft zijn eigen wetmatigheden en zelfs de journalist moet daar rekening mee houden.
  • Persberichten zijn nooit weggegooid geld, gesteld dat je een gestructureerd en volgehouden persbeleid voert. Journalisten leggen immers databanken aan. Ze verzamelen nieuws om het te gebruiken wanneer het hen goed uitkomt. Zo is het mogelijk dat bij je derde of vierde persmailing, plots al die andere ook bovengehaald worden om in één artikel te verweven. Bovendien kweek je door kwalitatieve informatie door te sturen, een vertrouwensband met de journalist.
  • Het bericht hoeft niet altijd te resulteren in grote artikels. Kleine berichtjes zijn zeker zo goed omdat ze sneller opgenomen én gelezen worden. Zo hebben we ooit een succesvol persbericht geschreven over bietensap als koelvloeistof voor een Limburgs bedrijf. Het was een nieuwtje dat ik opving toen ik met de zaakvoerder aan tafel zat om te praten over zijn business. Het bedrijf had besloten om in plaats van het milieuonvriendelijke glycol, een aftreksel van bietensap te gebruiken als koelvloeistof voor warmtewisselaars. Het was nieuws, het speelde in op de trend naar duurzaamheid en was dus goed voor enkele leuke berichtjes in de pers.

Waarom voor ons kiezen om uw persberichten te schrijven en verspreiden?

Gezien Dirk Hermans een verleden heeft als journalist, kent hij de mediawereld en weet hij hoe een perstekst/persmededeling er uit moet zien om de journalist te prikkelen en hem/haar zoveel mogelijk werk uit handen te nemen.

Dirk: “Je hebt iemand nodig die het nieuws ziét. Bedrijfsleiders of managers zijn vaak bedrijfsblind. Ze zien niet echt meer wat er zich in hun bedrijf afspeelt. Nemen teveel dingen voor normaal aan. Terwijl ze dat niet noodzakelijk zijn.Als freelance journalist was ik afhankelijk van mijn eigen creativiteit om nieuws op te sporen of te creëren. Anders verdiende ik het zout niet op mijn patatten. Je kweekt daarom antennes om nieuws te ‘voelen’.”

Lees nog meer over het belang van persberichten voor jouw bedrijf in onze blog.

Klaar om jouw bedrijfsverhaal te ontdekken?

We komen graag bij je langs. Het kost je niets, enkel een tas koffie. Met melk en suiker, graag.

Pin It on Pinterest