ONS VERHAAL

Dirk Hermans (1954) is een geboren verteller, netwerker en communicator in hart en nieren.

In zijn jonge jaren was hij erg actief bij de KSA in Bree waar hij tien jaar leider en bondsleider was. Samen met enkele vrienden richtte hij het Breekend festival op dat dertien jaar lang tot de top van de Belgische festivals behoorde. In 1980 startte hij een carrière als muziekjournalist, eerst voor Backstage Muziekmagazine, later voor Het Belang van Limburg en Radio 2.

In 1998 richtte hij samen met een fotograaf het communicatiebureau aZOmedia op waarin hij zich specialiseerde in copywriting, persrelaties, nieuwsbrieven, personeelsbladen en corporate magazines. In 2007 verliet hij aZOmedia om zich met Vertelpunt specifiek te richten op het leveren van content management. In die functie schreef hij reeds meer dan 200 bedrijfsverhalen wat hem deed besluiten dat vele bedrijfsleiders niet echt goed weten hoe ze hun eigen bedrijf moeten voorstellen en welke unieke troeven ze hebben. Dat inzicht leidde tot het boek “De kracht van het verhaal”.

In zijn vrije tijd is hij zanger bij de rockband Iron Foundation waar hij als een ware verhalenverteller alle teksten voor de eigen songs voor zijn rekening neemt. Op het podium voelt hij zich op zijn best.

Dirk Hermans is tevens een gepassioneerd netwerker. Hij is actief lid van BNI (Business Network International) en gaat regelmatig naar Open Coffee.

“Mijn passie voor taal en verhalen zorgde ervoor dat ik eerst in het onderwijs en later in de journalistiek terecht kwam. Toen ik begin jaren tachtig mijn eerste stappen zette in de rockjournalistiek kwam MTV fel opzetten. Plots werd het beeld dominant, zelfs binnen de muziekindustrie. Het geschreven woord verdween hoe langer hoe meer uit het zicht. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, was het adagium. De beeldcultuur was geboren. De fotograaf en cineast verdrongen de verteller.

Het internet veranderde dat weer. De massale doorbraak van de sociale media zorgde voor een rehabilitatie van het geschreven woord en meer bepaald van het verhaal. Facebook kwam, zag, overwon en zette het verhaal terug op de voorgrond.

Zeker in professionele kringen is het immers superbelangrijk dat het verhaal dat je op Facebook, Linkedin of Twitter zet, klopt en boeiend is. Dat het de lezer aanspreekt en hem meeneemt op de korte tocht die je voor hem in petto hebt.

Plots was er dus weer ruimte voor de verhalenverteller. In 2001 vertelde trendwatcher Herman Konings mij al: ‘De 21ste eeuw wordt de eeuw van de Verteller.’

Zijn raad indachtig noemde ik in 2007 mijn communicatiebureau Vertelpunt. En legde ik mij, nog meer dan voorheen, toe op het schrijven van verhalen. Als auteur gaf ik intussen zes boeken uit. Als uitgever begeleidde ik al tal van auteurs in het schrijven van hun boeken en als copywriter schreef ik al honderden bedrijfsreportages.”

Marijke Hermans (1982) beheerst de kunst van het vertellen in een digitaal tijdperk.

Als kind schreef ze schriftjes vol met verhalen die ze liet nalezen door haar vader. Later  won ze een prijs voor een kortverhaal over illegale orgaanhandel. Als prijs werd er op Radio 1 van haar verhaal een hoorspel gemaakt. Marijke’s geluk kon niet op toen Michael Pas, de levende incarnatie van haar jeugdheld Kuifje, de hoofdrol vertolkte.

Haar passie voor taal, communicatie en literatuur leidde tot studies in bedrijfscommunicatie, cultuurwetenschappen en uiteindelijk een carrière in de wetenschap als onderzoeker en docente sociologie aan de Universiteit Maastricht.

In 2015 inspireerde de geboorte van haar dochter in een vreemde stad (Berlijn)  Marijke om een vrijwilligersnetwerk op te zetten dat nieuwe moeders helpt om zich te settlen. Het plezier dat ze beleefde aan het uitbouwen van SuperMamas via sociale media, SEO en netwerken leidde uiteindelijk tot een carrièreswitch.

Sinds 2017 is Marijke communicatie-adviseur bij Vertelpunt, gespecialiseerd in SEO copywriting en digitale marketing. Na omwegen in Maastricht, Boston en Berlijn keerde ze terug naar haar roots in Limburg waar ze de draad van het vertellen samen met haar vader weer opneemt.

“Ik hou van letters, woorden en zinnen. Vooral als ze mooi vormgegeven zijn. In de stad vind ik veel inspiratie: reclame, logo’s, verkeersborden, stickers en uithangborden boven winkels. In Berlijn ben ik verliefd geworden op ouderwetse neon uithangborden met hun sierlijke letters- in het Duits zo mooi Buchstaben genoemd. Een prachtig huwelijk van taal en esthetiek.  Als mijn vader en ik samen op pad zijn wordt er gegarandeerd veel omhoog en om ons heen gekeken.

Ik spit graag inhoudelijk thema’s uit en leer enorm graag bij. Tja, de academicus in mij zal nooit verdwijnen. Dat komt mij nu zeer goed van pas aangezien onze klanten uit diverse sectoren komen.

 

 

De blik van een buitenstaander, de antropologe als het ware, helpt om de mooiste verhalen achter mensen, producten of diensten naar boven te halen. Het helpt ook om snel tot de kern van de zaak te komen.

Ik ben ook een actief netwerker, niet alleen omdat ik simpelweg niet een hele dag alleen kan zitten, maar vooral omdat ik het ontzettend belangrijk vind dat ondernemers elkaar steunen en van elkaar leren. Gelukkig kunnen we ons leven lang bijleren, iets wat ik met zeer veel plezier doe.”

Klaar om jouw bedrijfsverhaal te ontdekken?

We komen graag bij je langs. Het kost je niets, enkel een tas koffie. Met melk en suiker, graag.

Pin It on Pinterest