Het internet: van grote ‘i’ naar kleine ‘i’

Het is verbazingwekkend hoe snel we als wereld ‘het Internet’ met open armen hebben ontvangen (lees: Internet mét grote ‘i’ zoals het vroeger werd geschreven). Het is zo’n belangrijk onderdeel van ons alledaagse leven geworden dat het bijna niet meer in te beelden is hoe we normaal hebben kunnen functioneren vóór het internet bestond (dit keer met kleine ‘i’, zoals het sinds 2016 geschreven wordt). De kinderen van vandaag kunnen dit zeker niet geloven. “Hoe spraken jullie dan af?” “Gewoon, om zo laat bij het fietsenrek op het Vrijthof. En was je te laat, had je pech”. Ondenkbaar voor de huidige generatie! Of weet je nog hoe memo’s rondgingen in bedrijven vooraleer we met e-mail begonnen? Met de interne post moest iedereen het document aftekenen. Het is onvoorstelbaar hoe snel het internet de meest gangbare zaken fundamenteel heeft veranderd.

Zelfs als je deze ontwikkelingen met argusogen volgt – en er is veel te zeggen over de sociale en culturele implicaties van het internet, maar dat is een heel ander verhaal! – kan je niet ontkennen dat bedrijven enorm kunnen profiteren van wat het internet te bieden heeft. 

 

Je kan er niet meer omheen: iedereen is online en ondernemers moeten deze trend volgen. Een enorme industrie heeft zich ontwikkeld rondom digitale marketing, ook online marketing of inbound marketing genoemd. Het verschilt van traditionele marketing (zoals advertenties, televisie- en radioreclame) doordat het niet om de aandacht van de massa ‘daarbuiten’ moet vechten, maar gericht is op het aantrekken van klanten door het bieden van relevante inhoud via blogs, zoekmachineoptimalisatie en sociale media. Door inhoud te creëren die de problemen en wensen van je ideale klanten adresseert, trek je vanzelf gekwalificeerde prospecten aan.

 

Het Web 2.0

Mensen besteden gemiddeld meer dan 1900 minuten per maand online. Dat is meer dan 30 uur. Wat doet men dan zoal online? Mensen zoeken informatie, steeds meer via hun smartphone als ze onderweg zijn. Veel zijn online aan het shoppen. In 2015 bedroeg de online verkoop van producten en diensten in Europa 423 miljard euro (cijfers van Google). Ook worden er veel online video’s bekeken op Youtube of via Netflix. Maar blijkbaar spenderen we het meeste tijd – één derde om precies te zijn – op sociale media. Dat is wat het Web 2.0 wordt genoemd: de ontwikkeling van internet tot een interactief medium waarbij iedereen informatie kan genereren en delen (in het Engels: user-generated content). Dat gebeurt bijvoorbeeld via sociale netwerk websites zoals Facebook, YouTube, podcasts, Wikipedia, enz.

Voor bedrijven en marketeers is het Web 2.0 zowel een enorme goudmijn als uitdaging.

Het is zo gemakkelijk geworden om potentiële klanten te bereiken via allerlei kanalen, maar het is ook des te moeilijker geworden omdat er simpelweg een overvloed aan informatie en prikkels is. Bevalt je de advertentie op internet niet? Klik, hij is weg. Interesseert je de post niet op Facebook? Scroll gewoon verder. En het is nog maar de vraag of jouw doelgroep jouw blogpost, advertentie of Facebook berichtje überhaupt te zien krijgen! Zo eenvoudig is het allemaal niet (meer) om effectief mensen te bereiken online.

Toch moet je online aanwezig zijn. Want iedere potentiële klant zal jouw bedrijf googlen als hij erover nadenkt jouw diensten in te huren. Twijfel daar niet aan! En wat ze dan vinden moet overtuigen. Dat vergt wat werk, maar het is wel mogelijk om de aandacht van klanten te trekken en te behouden: namelijk door het leveren van unieke, informatieve en onderhoudende inhoud. Het is niet voor niets de eeuw van de Verteller – ook in de digitale wereld. Met je bedrijfsverhaal heb je een solide basis van waaruit je je website en sociale media activiteiten kan uitrollen.

Zelfstandigen en KMO's weten vaak niet welke kansen ze laten liggen door niet aan online marketing te doen. En het moet niet ingewikkeld of technisch zijn! Lees onze blog en laat je overtuigen! #digitalemarketing #inboundmarketing… Klik om te Tweeten

Digitale kansen

Weet jij eigenlijk wel hoeveel het internet moderne ondernemers te bieden heeft? Stel: je bent een interieurdesigner wiens bedrijf is gegroeid dankzij mond-op-mondreclame. Tot nu toe was je nog niet vindbaar online, maar je wil groeien en dus bouw je een website en begin je met Facebook. Maar je hebt ook gehoord over Pinterest, een sociale media platform waar beeld een belangrijke rol speelt. Dat lijkt wel iets voor een interieurdesigner dus begin je daar ook mee.

Een van de grootste voordelen aan online vindbaar te zijn is – inderdaad – dat mensen je kunnen vinden als ze online zoeken naar jouw business, in dit geval ‘interieurdesigner’. Op basis van hun fysieke locatie (hun IP-adres) en hun persoonlijke voorkeuren (die Google en anderen van ons allemaal verzamelen) komen er dan resultaten op de zoekpagina. Die resultaten zijn ook afhankelijk van het werk dat jij in je online aanwezigheid steekt, ook zoekmachineoptimalisatie genoemd (SEO – Search Engine Optimalisation). Idealiter sta jij bovenaan de lijst van organische zoekresultaten zodat mensen op je link klikken en naar jouw website worden geleid.

Ze komen dan vanalles over jouw bedrijf te weten: diensten of producten, je bedrijfsverhaal, verhalen van tevreden klanten, prijslijst, een kaart met je locatie, enzovoorts. Ze kunnen misschien ook online bestellingen doen, afspraken maken of contactformulieren invullen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Misschien vinden ze in de pagina met zoekresultaten ook een filmpje terug waarin je tips geeft over hoe je interieur te stylen in de nieuwe trendkleuren. Of lezen ze een Facebook bericht over hoe je een familiewoning rommelvrij maakt. Of vinden ze op Pinterest mooie foto’s van je recente projecten. Opnieuw: er zijn zoveel mogelijkheden.

Het mooie – en ook controversiële – aspect van dit alles is: jij kan precies achterhalen hoeveel mensen je site hebben bezocht, wat ze daar hebben gedaan, hoeveel minuten ze op een pagina zijn gebleven, op welk tijdstip je Facebook posts het meest gelezen werden, via welke Pinterest pins bezoekers op jouw website terecht kwamen, enzovoort.

Hoe dan? Omdat Google en sociale media platformen al deze informatie verzamelen. Van iedereen. Je moet enkel zorgen dat je mensen hierover inlicht als ze je website bezoeken door een privacybeleid. Dat is een ongekende goudmijn aan belangrijke informatie over je potentiële klanten. Marketeers zouden hier 40 jaar geleden een moord voor hebben begaan. En deze informatie is voor ieder bedrijf gratis toegankelijk. Moeilijk is het niet hier zelf mee aan de slag te gaan. 

Het moge duidelijk zijn: de digitale kansen liggen voor het grijpen. Als ondernemer kan je niet achterblijven. Je website is je belangrijkste troef, want die heb je zelf volledig in handen. Met sociale media ligt dat heel anders. Als Mark Zuckerberg morgen beslist om Facebook op te doeken heb jij hier niets over te zeggen. Daarom raden wij alle ondernemers aan om allereerst te zorgen dat ze een goede website hebben die aangepast is aan de noden van klanten en aan de wensen van Google. Lees er meer over in onze blog over succesvolle websites voor ondernemers.

Google Digitale Werkplaats

TIP

Google biedt gratis online marketingtrainingen om je digitale vaardigheden te verbeteren. Dat is zeker de moeite waard omdat het in klare taal de basis uitlegt. Addertje onder het gras is natuurlijk dat ze jou ook leren hoe je moet adverteren via Google (dat heet Google Adwords). Dat kan uiterst interessant zijn voor jouw zaak, maar is niet voor iedereen een must.

Marijke Hermans (1982) beheerst de kunst van het vertellen in een digitaal tijdperk. Als kind hield ze al van schrijven en het heerlijke gevoel als de tekst zo uit je pen – of euh… toetsenbord – vloeit. Ze leert ondernemers graag bij over copywriting, SEO en sociale media. Ze is verzot op Engelse kostuumdrama’s, earl grey thee en antiekmarkten (vooral die van Tongeren dan).

Pin It on Pinterest

Share This