Heb je al ooit eens overwogen om met een blog te beginnen?

Geen slecht idee voor je zaak, want het is dé beste manier om bezoekers naar je website te krijgen, contact te leggen met je klanten, leads te genereren en een gevestigd expert in jouw niche te worden.

Je hebt waarschijnlijk ook gehoord dat dit de beste strategie is voor inbound marketing en SEO. Én dat het een van de beste manieren is om de verkoop (uiteindelijk) te vergroten.

“Super! Ik begin meteen met schrijven”, denk je nu wellicht.

Even geduld, want hier wringt het schoentje: zelfs als je leuke blogs schrijft heb je niet zomaar ineens honderden of duizenden lezers. Vooraleer iemand je blog kan lezen, moeten ze ook weten dat het bestaat.

En hoe komen ze hierachter?

Ofwel typen ze rechtstreeks de URL in van jouw website en/of blog (denk aan je moeder of vriendin die eens wil gaan kijken wat jij eigenlijk doet).

Ofwel typen mensen een zoekterm in bij Google en komen ze via deze weg bij jou uit.

Dát zijn de mensen die je wil hebben. Want zij converteren (zoals dat heet) misschien wel van bezoekers naar klanten.

Hoe bereik je hen?

Met een leuke, informatieve blogpost die ook nog eens geoptimaliseerd is voor de zoekmachines.

Hoe doe je dat?

Door de 11 strategieën te volgen die we in deze blog behandelen.

5 redenen waarom een blog een goed idee is

→ Het drijft bezoekers naar je website omdat het je toelaat om zoekmachine-geoptimaliseerde teksten te schrijven. Het is ook goed voor sociale media omdat het toelaat een gesprek op te starten en het geeft je inhoud die je kan delen op sociale media.

→ Het vergroot je geloofwaardigheid omdat je je kennis en expertise kan tonen op je blog.

→ Het is goed voor e-mailmarketing omdat je via een blogpost mensen kan laten inschrijven op je nieuwsbrief. De inhoud van je blog kan ook gedeeld worden via je e-maillijst.

→ Je kan ook andere inhoud op je blog plaatsen, zoals video’s, podcasts, Slideshares en eigenlijk alles wat er mogelijk is.

→ Je blog zorgt ervoor dat je website steeds nieuwe inhoud heeft, wat weer helpt met SEO. Je website groeit op een gestructureerde manier. Door het gebruik van categorieën en tags kan je alles goed classificeren.

Begin met een blogplan

1/ Beslis voor wie je schrijft: wie is jouw ideale klant? Waar wil hij of zij meer over weten of leren? Je schrijft niet voor iedereen, maar je richt je op een specifieke persoon. Moeite om uit te vinden wie jouw ideale klant is? Lees dan ons artikel over corporate storytelling.

2/ Beslis wat het doel is van je blog. Voor de meeste ondernemers is het om meer van jouw producten of diensten te verkopen. Wat moet je doen om dit waar te maken? Hoe past je blog in je (online) marketingstrategie? Wil je ook geld verdienen met je blog door affiliate marketing en advertenties, of ligt de nadruk op het genereren van leads?

3/ Bepaal je stem (tone of voice). Laat je persoonlijkheid zien in je blogs. Welk beeld wil je dat je lezers van jou en jouw bedrijf krijgen als ze je blogs lezen? Schrijf je in de u- of je-vorm bijvoorbeeld? Wil je professioneel, grappig of eerder luchtig overkomen? Kies jouw toon en houd je hieraan.

4/ Beslis of je alles zelf kan doen. Wees realistisch over hoeveel tijd je hebt om aan het bloggen te wijden en of je de vaardigheden hebt om dit te doen. Misschien is het dan beter om wat hulp van een professionele copywriter zoals Vertelpunt in te schakelen.

Nu komt het leuke gedeelte: je blog schrijven

5/ Waar moet je over bloggen? Een vraag met een simpel antwoord: beantwoord de vragen van je klanten. De basis van bloggen is dat je vragen beantwoordt die je (potentiële) klanten zich stellen. Dat weet je door je eigen ervaring, door je bedrijfsverhaal en door keyword onderzoek

6/ Focus op kwaliteit en niet kwantiteit. Schrijf langere posts die de tand des tijds kunnen doorstaan. Je kan oudere posts later nog updaten natuurlijk, maar de inhoud zou relevant moeten blijven. Een paar goede ideeën voor zogenaamde ‘evergreen’ blogposts zijn lijstjes, how-to’s en tutorials (zoals hoe te beginnen met bloggen, breien, glutenvrij koken, etc.). 

7/ Zorg voor structuur in je verhaal. Zorg voor een begin, een midden en een einde zonder onnodige uitweidingen. De lezer moet op een logische en snelle manier door je verhaal geleid worden. Denk eraan dat websitelezers heel vaak scrollen. Ze lezen de eerste en de laatste pagina en besluiten dan of ze het middenstuk ook zullen lezen. Zorg ervoor dat beide alinea’s ijzersterk zijn.

8/ Gebruik beeldmateriaal om de aandacht te trekken. Mensen houden van kleur en foto’s. Zoek gratis en licentievrije(!) foto’s online (bijvoorbeeld unsplash.com) en gebruik een eveneens gratis programma zoals Canva om mooie beelden te creëren,

De beste tips om een business blog te starten - Canva

9/ Optimaliseer je blogposts voor de zoekmachines. Doe je keyword onderzoek om uit te vinden naar welke woorden en zinnen jouw doelgroep zoekt online. Gebruik die trefwoorden in je artikel, en verwerk ze strategisch in de titel, kopteksten en titels van beelden. Lees deze blog voor een stap voor stap uitleg hoe je zoekwoordenonderzoek doet.

Tenslotte… Ga in gesprek met je lezers

10/ Deel je kennis! Deel je blog op je social media kanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, enzovoort. Deel het ook in je nieuwsbrieven. Vertel iedereen in je netwerk over je blog en stuur relevante artikelen per e-mail. Probeer op die manier de interactie met je lezers te vergroten.

11/ Maak van je lezers je klanten. Je schrijft niet als hobby, maar om je zaak te doen groeien. Als mensen op je blog komen, maak het hen dan makkelijk om zich voor je nieuwsbrief in te schrijven. Maak dit nog extra aanlokkelijk door een gratis e-boek te geven, of een andere lead magnet. Via e-mailmarketing kan je hen dan regelmatig nieuwe blogposts sturen én hen overtuigen van jouw diensten of producten.

De kracht van het verhaal. Storytelling voor KMO's

Gratis boek met het beste marketing en communicatie advies voor KMO’s

Ben je klaar om eindelijk écht aan de slag te gaan met jouw marketingplannen? Download dan onze gratis gids vol met makkelijk inzetbare tips en tricks. Stap voor stap naar jouw bedrijfsverhaal, website en social media activiteiten.

Je hebt een bevestigingse-mail ontvangen met het boek. Dit kan soms even duren. Check ook je spam/reclame folder. Als je binnen een dag nog niets ontvangt, mail ons dan!

Conclusie

En dat is het dan: de 11 beste tips om met een succesvolle business blog te beginnen.

Voel je je nu klaar om eraan te beginnen? 

Zijn er nog andere strategieën die goed gewerkt hebben voor jou?

Wat zou jij nog toevoegen?

Laat het me weten in de comments hieronder. 

 

De 11 beste tips voor een succesvolle business blog-2

 

Marijke Hermans (1982) beheerst de kunst van het vertellen in een digitaal tijdperk. Als kind hield ze al van schrijven en het heerlijke gevoel als de tekst zo uit je pen – of euh… toetsenbord – vloeit. Ze leert ondernemers graag bij over copywriting, SEO en sociale media. Ze is verzot op Engelse kostuumdrama’s, earl grey thee en antiekmarkten (vooral die van Tongeren dan).

Pin It on Pinterest

Share This