EVENT REPORTAGE

Organiseert u een bedrijfsevenement?

Catering in orde? Evenementenbureau ingehuurd?

Hebt u er al eens aan gedacht een copywriter in te huren om een event report te maken?

Een schitterende kans om je bedrijfsboodschap in een mooi verhaal te vertellen is het Event Report.

In al de jaren dat wij als communicatieconsultanten actief zijn, hebben wij één ding nooit echt goed begrepen. Veel bedrijven zijn actief bezig met het genereren van leads. Men stuurt sales accounts uit, volgt op, registreert, neemt later terug contact op, probeert een afspraak te maken en een verkoop af te sluiten. Een belangrijk onderdeel in dat hele proces is de opvolging. Je mag een lead niet koud laten worden.

Als ze een evenement voor klanten organiseren waarop een nieuw product wordt voorgesteld, het nieuwe bedrijfsgebouw wordt geopend, de nieuwe dienst wereldkundig gemaakt wordt, dan schakelen ze evenementenbureaus in om alles zo perfect mogelijk te laten verlopen. En het mag wat kosten, want de klanten moeten onder de indruk zijn.

En wanneer het evenement afgelopen is, … is het afgelopen. Opvolging? Niets, noppes, nada.

Bedrijven laten een gigantische opportuniteit liggen

En dáár laat men een gigantische opportuniteit liggen. Een kans om publiciteit te maken, zonder dat de ontvanger in de gaten heeft dat hij met reclame bestookt wordt. Laat iemand een verslag maken van het evenement. Liefst een professional die foto’s neemt, de sfeer beschrijft, interviews afneemt van aanwezigen, kortom de commerciële boodschap die het bedrijf wil uitsturen via dit evenement, nog eens op een fraaie manier herhaalt, enkele aanwezige gasten laat vertellen hoe leuk/nuttig/interessant ze het wel vonden en tevens het succes van het evenement in de verf zet.

Dat is dus méér dan gewoonweg de foto’s op het internet zetten. Want daar bereik je weinig tot niets mee. De boodschap komt immers niet over. Dat is gewoon prentjes kijken. Als je al via het internet communiceert, vergeet dan niet dat er een verháál bij hoort.

Wat is de meerwaarde van een report event?

Met een zorgvuldig samengestelde en geschreven event report doe je drie dingen:

  • Je bedankt de mensen voor hun aanwezigheid en voor het feit dat zij er mee voor gezorgd hebben dat het event een succes werd.
  • Je klopt nog eens op de commerciële nagel, zonder dat dit opvalt.
  • Je betrekt de afwezigen. Op een evenement zijn er altijd genodigden die niet komen opdagen. Doorgaans ligt het percentage op 60/40. Wel, die 40% kan je ook zo’n event report toesturen met de boodschap: ‘Jammer dat u er niet bij kon zijn. Maar we houden er aan u toch te laten proeven van de sfeer op ons geslaagde evenement.’ De commerciële boodschap is toch aangekomen.

Klaar om jouw bedrijfsverhaal te ontdekken?

We komen graag bij je langs. Het kost je niets, enkel een tas koffie. Met melk en suiker, graag.

Pin It on Pinterest