l

BEDRIJFSVERHAAL

Je bedrijfsverhaal als basis van een krachtig marketingplan

Bij Vertelpunt vertellen we verhalen. Het verhaal van een bedrijf, persoon, product of evenement. Wij halen het juiste verhaal naar boven, zoeken naar de unieke troeven van de klant en schrijven dat uit in vlot leesbare taal. Daarna communiceren we het via de juiste drager naar de juiste doelgroep. Immers, zonder goed bedrijfsverhaal en zonder de kennis van je échte unieke troeven en meerwaarden, is het zinloos om aan marketing en communicatie te doen.

 

Waarom is een bedrijfsverhaal zo belangrijk?

Stel: je ontmoet iemand op een netwerkmoment en je vraagt hem wat hij doet. Hij antwoordt: ‘iets in communicatie’ of ‘iets met computers’. Of hij steekt een heel technisch verhaal af waar niemand iets van begrijpt. Het is weinig waarschijnlijk dat je met die persoon zaken zal gaan doen. Want hij heeft geen verhaal dat jou kan inspireren om verder contact met hem te houden. Als je er al niet in slaagt om gelijkgezinde zakenmensen van de meerwaarde van je bedrijf te overtuigen, hoe overtuig je dan klanten om voor jou te kiezen en niet voor de concurrent?

Dat is namelijk de vraag van 1 miljoen: 

“Waarom zou ik met u zaken doen, als uw concurrent groter/ouder/bekender is dan u?”

De meeste ondernemers antwoorden:

  • “Omdat wij kwaliteit leveren.”
  • “Omdat wij doorzichtige offertes opsturen.”
  • “Omdat wij snel leveren.”
  • “Omdat wij factureren conform onze offertes.”
  • “Omdat wij een goed service na verkoop leveren.”
  • “Omdat wij een persoonlijke aanpak hanteren.”
  • “Omdat wij maatwerk leveren.”

Dát zijn echter geen troeven, geen USP’s (Unique Selling Propositions), geen redenen om bij iemand te kopen. Dit zijn  vanzelfsprekendheden. Zonder deze eigenschappen ligt je bedrijf uit de markt. Zo simpel is het.

De kunst bestaat er in om uit te vinden wat jou in die markt uniek maakt. Wat is het grote verschil tussen jou en de concurrent? Met welke eigenschappen, producten of diensten neem je een concurrentiële voorsprong?

Dát verhaal schrijven en uitdragen is de taak van de moderne ondernemer.

Wat voor winst haal ik uit een sterk bedrijfsverhaal?

Wij zijn niet de enige die overtuigd zijn van de kracht van het verhaal. Psychologisch onderzoek heeft ontdekt dat boodschappen efficiënter worden overgebracht en dus een blijvende indruk achterlaten door de combinatie van feiten, cijfers en details met emoties, kleuren en beelden.

De informatie die we in de vorm van een verhaal toegediend krijgen, blijft makkelijker hangen omdat ze ons dwingt onze verbeelding te gebruiken. In tegenstelling tot televisie en films: die leveren instant beelden waar de verbeelding niets mee aan kan vangen.

Verhalen creëren verbindingen tussen de linker en rechter hersenhelften. Dat maakt verhalen zo memorabel.

En memorabel zijn als onderneming is vandaag zeer belangrijk geworden in een wereld waarin we gebombardeerd worden met duizenden stimuli per dag van sociale media, tv enz. Mensen zijn terug op zoek naar authenticiteit. De consument zoekt houvast en herkenning in het overaanbod van producten en diensten. De consument wil het gezicht achter bedrijven en merken zien. Ze willen een klik hebben met een bedrijf of persoon en willen zich er goed bij voelen. Kortom, hoe rationeel we ook denken te zijn, de meeste aankoopbeslissingen worden door emoties gedreven.

Jouw bedrijfsverhaal vertellen zal je imago zeker ten goede komen: het geeft je merk een gezicht en het laat je waarden, passies en verwezenlijkingen zien. Mensen kunnen zich hierdoor emotioneel relateren aan jouw merk of bedrijf.

Onze andere diensten

Webdesign & SEO

Op basis van je bedrijfsverhaal bouwen we een online aanwezigheid op via een SEO geoptimaliseerde WordPress website

Copywriting

Wij beheersen de kunst van het vertellen. Wij schrijven jouw verhalen voor folders, nieuwsbrieven, blogposts, personeelsbladen, websites, persberichten, personeelsbeleid, etc.

Social media

Op basis van je bedrijfsverhaal bouwen we een social media strategie op die jouw naamsbekendheid vergroot en toelaat relaties met klanten op te bouwen en te onderhouden

Klaar om jouw bedrijfsverhaal te ontdekken?

We komen graag bij je langs. Het kost je niets, enkel een tas koffie. Met melk en suiker, graag.

Pin It on Pinterest