e

ONZE WERKWIJZE

Onze manier van werken is uniek omdat we altijd vanuit het bedrijfsverhaal starten. Het bedrijfsverhaal is de basis van alle communicatie- en marketingacties. Als dat niet goed zit, dan heeft het – volgens ons – geen zin om tijd en geld in marketing te steken.

Dit betekent dat je wel wat tijd moet vrijmaken om met ons te praten. Jij kent je bedrijf en jezelf namelijk het best. Wij zijn er om met de bril van de buitenstaander (of antropoloog) naar jouw bedrijf te kijken en op die manier jouw unieke troeven scherp te krijgen. 

 STAP 1: eerste contact en briefing

Jij contacteert ons voor een gesprek. Wij vinden het enorm belangrijk om elkaar te ontmoeten. Dat kost tijd, maar we weten uit ervaring dat een goed gesprek/interview het beste resultaat biedt. Voor onze afspraak sturen we jou een briefing: een lijst met vragen waar je alvast over kan nadenken en die ons helpt tot de kern van de zaak te komen.

STAP 2: op de koffie

We komen bij je langs. Op de koffie. We stellen eerst een simpele vraag: wat wil je als bedrijf?

Je wil meer omzet, je wil meer naamsbekendheid, je wil zichtbaarder worden in de markt.

We doorlopen dan de vragen van de briefing en laten jou vertellen. We beginnen met het bedrijfsverhaal. Is jouw bedrijfsverhaal consistent? Vertel je echt wat je doet, voor wie je het doet, hoe je het doet, en waarom je het doet. En zitten daar jouw unieke troeven in? “Kwaliteit, service en doorzichtige offertes” zijn geen unieke troeven. Dat doet iedereen. We gaan op zoek naar jouw unieke troeven. In een gesprek van anderhalf tot twee uur vinden wij die ook. Waarom zijn we daar zo zeker van? Door onze journalistieke en wetenschappelijke achtergrond weten we hoe we de juiste vragen moeten stellen en hoe we van de antwoorden een sterk en consistent verhaal bouwen.

STAP 3: bedrijfsverhaal

We schrijven jouw bedrijfsverhaal. We sturen dit naar je op zodat jij er feedback op kan geven en passen aan indien nodig.

Het bedrijfsverhaal is eigenlijk nog maar de eerste stap in onze werkwijze. Met jouw bedrijfsverhaal heb je goud in handen. Het is namelijk de stabiele basis van waaruit je alle communicatie en marketing kan uitzetten.

STAP 4: elevator pitch

Uit het bedrijfsverhaal destilleren we een elevator pitch, want netwerken is super belangrijk en zonder goede pitch kan je niet netwerken. “Wat doe jij? Ik doe iets in computers”, is niet netwerken, dan maak je jezelf belachelijk.

STAP 5: communicatie- en marketingplan

Dan gaan we een stap verder zetten naar communicatie- en marketingstrategie. Via verschillende kanalen kan je je (potentiële) klanten bereiken. We beslissen samen welke kanalen de beste opties zijn, zowel online als offline.

ONLINE

Website

Als je daar behoefte aan hebt gaan we eerst kijken naar je website. Heb je er een? Zit die goed in elkaar? We gaan die ontleden. We gaan er een SEO analyse op toepassen om te zien: word je gevonden door Google? Kom je bovenaan in de zoekresultaten als iemand naar jouw product zoekt? Dit is ontzettend belangrijk, want studies hebben aangetoond dat mensen enkel de eerste paar resultaten in overweging nemen. Sta je daar niet tussen, dan kan je het eigenlijk al vergeten. We kijken binnen die SEO analyse hoe je website staat binnen het geheel van het internet: hoe sta je ervoor in vergelijking met je concurrenten? Uit die analyse zal waarschijnlijk blijken dat een aantal dingen aangepast moeten worden. Dat gaan we doen door middel van aanpassingen aan je website: de URL-structuur verhelderen, title tags toevoegen, de snelheid van je website optimaliseren, etc. Het belangrijkste is dat de teksten op de verschillende webpagina’s geoptimaliseerd zijn voor belangrijke keywords zodat mensen via Google bij jou terecht komen. Het schrijven van die teksten pakken we dan ook aan.

Blog

We stellen dan ook voor om met een blog te starten. Dit kan via je website. We gaan iedere week of maand een artikel posten waarin jij laat zien dat je jouw materie beheerst. Dat je specialist bent in je vakgebied en dat je daar dingen te vertellen hebben. Ook voor SEO is het enorm belangrijk je website actief en dynamisch te houden, zodat er constant verkeer op is en links gelegd worden van andere websites naar jouw website. De inhoud van de blogs gebruiken we ook voor je nieuwsbrief en social media kanalen. Je kan de blog zelf schrijven of desgewenst kunnen wij hem voor jou schrijven.

Sociale media

Je aanwezigheid op sociale media is heel belangrijk. Alleen al omdat, als je er niet bent, men je niet kan vinden. En dat is raar. Vooral voor jonge mensen: “dat bedrijf is niet goed bezig, is niet met de tijd mee.” Er zijn verschillende mogelijke platformen waar je uit kan kiezen als bedrijf. Dat hangt allemaal van je doelgroep af. Het is allereerst ontzettend belangrijk om na te denken over wat je wil bereiken met je sociale media aanwezigheid en tot wie je je richt, je doelgroep dus. We werken een sociale media strategie uit.

Als we dit allemaal gedaan hebben, dan begint het analyseren, evalueren en aanpassen d.m.v. Google Analytics en andere gratis analysetools die social media platformen aanbieden.

OFFLINE

Ondanks de enorme aandacht voor online of digitale marketing is er ook nog offline (op papier) erg veel winst te behalen. Vertelpunt is al jaren gespecialiseerd in personeelsbladen en nieuwsbrieven, vooral voor B2B.

Folder

Dan gaan we kijken: heb je een folder nodig? Dit is belangrijk als ‘leave behind’: als je een bezoek hebt gebracht aan een prospect kan je iets achterlaten. Je kan zeggen “ik heb een website” maar dan moet die prospect op de computer gaan opzoeken. Een folder die ligt daar, staat in de kast, is snel gepakt. Het is niet onbelangrijk om fysiek aanwezig te zijn in het kantoor van de prospect. Als je geen folder hebt, dan gaan we er een maken gebruik makende van je bedrijfsverhaal en je unieke troeven.

Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een perfect instrument om als bedrijf te communiceren met zowel je klanten als je leveranciers, prospects, stock- en stakeholders en dies meer. Je hebt de kans om op een gedegen manier je bedrijf, diensten en producten voor te stellen, om positief bedrijfsnieuws te brengen en om aan imagebuilding te doen. Let wel! Een goede nieuwsbrief is géén verkapte promofolder. Hij biedt een gezonde mix van bedrijfs-, product- en sectorinformatie. Daarnaast is het een uitstekend middel op klanten en leveranciers mee te laten genieten van jouw successen. Getuigenissen van tevreden klanten in je nieuwsbrief zijn een ontzettend sterk marketingintrument. Je kan de nieuwsbrief tevens gebruiken om jouw maatschappelijke betrokkenheid in de verf te zetten, of om aan te geven dat je duurzaam onderneemt. De inhoud van een nieuwsbrief varieert van bedrijf tot bedrijf en wordt in samenspraak met de communicatieconsultant tijdens redactiemeetings vastgelegd.

Personeelsblad

Ieder zichzelf respecterend bedrijf van enige omvang heeft nood aan een intern communicatiemiddel waardoor iedereen in het bedrijf – van hoofdkantoor tot werkvloer – op de hoogte blijft van het reilen en zeilen binnen de firma: het personeelsblad. Dit communicatiemiddel moet enerzijds de visie van het management, de vooropgestelde doelen en de weg erheen en de economische situatie (in zoverre van belang voor de stakeholders) schetsen. Daarnaast moet het een instrument zijn om aan community building te doen, om afdelingen korter bij elkaar te brengen en het bedrijf zichtbaarder te maken voor de eigen mensen.

Persberichten

De pers kan een machtige bondgenoot zijn van uw bedrijf. Immers, bepaalde kranten en zeker de vakbladen zitten constant te azen op bedrijfsnieuws. Mits een juiste aanpak en de juiste tone of voice wordt uw persbericht opgenomen. U creëert gratis reclame en bouwt aan het imago van uw bedrijf.

Event reportage

Een schitterende kans om je bedrijfsboodschap in een mooi verhaal te vertellen is het event report. Het event report is de naz=werking van een klantendag, een productpresentatie, een opendeurdag… Met een zorgvuldig samengestelde en geschreven event report doe je drie dingen:

  • Je bedankt de mensen voor hun aanwezigheid en voor het feit dat zij er mee voor gezorgd hebben dat het event een succes werd.
  • Je klopt nog eens op de commerciële nagel, zonder dat dit opvalt.
  • Je betrekt de afwezigen. Op een evenement zijn er altijd genodigden die niet komen opdagen. Doorgaans ligt het percentage op 60/40. Wel, die 40% kan je ook zo’n event report toesturen met de boodschap: ‘Jammer dat u er niet bij kon zijn. Maar we houden er aan u toch te laten proeven van de sfeer op ons geslaagde evenement.’

Klaar om jouw bedrijfsverhaal te ontdekken?

We komen graag bij je langs. Het kost je niets, enkel een tas koffie. Met melk en suiker, graag.

Pin It on Pinterest